Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Om kall potatis

Kommentar till artikeln om "Kall potatis nyttigare" på plocksidan i VLT den 9 juni.

Den relativt nya sidan ”Plock” ger oss nyheter, trender och recept för kropp och själ, och det kan vi aldrig få för mycket av – men då måste det bli lite bättre faktakoll så att inte felaktigheter sprids och börjar leva sitt eget liv.

Jag gissar att faktumet ”Kall potatis nyttigare” kommer från ett av Michael Mosleys program, där han undersökte hur man kan förlänga mättnadskänslan så att man i förlängningen äter mindre. Ett tips var att mixa soppor, för då stannar den längre i magen när vattnet/vätskan hålls kvar vi matsmältningsprocessen. Ett annat var att kyla/frysa stärkelserik mat såsom potatis, pasta och ris. Observera att den inte behöver ätas kall.

Det är två saker i artikeln som jag dock vänder mig mot: att kalla stärkelse för sockerkedjor och att kall potatis ger färre kalorier än varm.

Först till sockerkedjorna: Kolhydrater (till exempel sockerarter, stärkelse, cellulosa) är uppbyggda av sackarider såsom glukos, fruktos och galaktos. Ingen sackarid heter dock socker. Det som vi i dagligt tal kallar socker är en disackarid bestående av glukos och fruktos. Stärkelse består av långa kedjor (vanligen med förgreningar) av upp till tiotusentals glukosmolekyler och är alltså inga sockerkedjor. Både sockerarter och stärkelse är via matsmältningen viktiga energikällor.

Det som är sant är att stärkelsen (glukoskedjorna alltså) i stärkelserik mat vid avkylning och frysning förändras: Kortare kedjor sätts ihop till långa kedjor, och då tar det längre tid att spjälka stärkelsen till glukosmolekyler som kan tas upp av blodet. Då blir mättnadskänslan mera långvarig, såsom det mycket riktigt påpekas i artikeln, liksom att det blir mindre påverkan på blodsockret, eftersom glukosmolekylerna frisätts under längre tid. En eventuell viktuppgång blir också mindre eller uteblir, eftersom man känner sig mätt längre tid.

Och detta leder över till något annat som inte är sant, nämligen att kall potatis skulle ge färre kalorier. Nej, det blir lika många kalorier, men positivt nog under längre tid (se ovan). Så ät stärkelse, men förstås med måtta och eftertanke.

Peter Fels

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare