Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Politikerna gör det lätt för sig

Annons

IVO, Inspektionen för vård och omsorg, har granskat ärenden som visar att vårdtagare och vårdgivare har olika upplevelse kring hantering och kommunikation av klagomål.

Vårdtagare känner att de inte får tillräcklig förklaring, gensvar eller möjlighet att delta i förbättringsarbete. Vårdgivare å sin sida är nöjd med sina åtgärder. Ett stort glapp alltså.

IVO säger att vårdgivare, som förbättringsarbete, behöver hitta former för ökad delaktighet för patienter och närstående och IVO trycker på att anhöriga är viktiga.

Jag har egen erfarenhet som anhörig efter klagomål att ha blivit "tillrättavisad" av en politiker. Politikern var stolt med att berätta att enkäter som besvarats av vårdtagare visar på nöjdhet och att anhöriga, ofta de som själva arbetar inom vården, kan vara överkritiska. Politikern såg ingen vinst med att lyssna på anhöriga. Jag vet inte hur kunniga våra politiker och tjänstemän är i att ta del av aktuell forskning? Eller färska rapporter/granskningar som IVO nu gjort. Eller om de vet att enkätfrågor/svar kan vara otillförlitliga och inte tillräckliga.

Vårdtagare med hemtjänst är en utsatt grupp, beroende av andras välvilja, dementa kan ha svårt svara på enkäter och vem är det då som svarar?

I mina ögon gör politikerna/äldrenämden det lätt för sig. Fina ord skrivs utan krav på förankring i verkligheten. Otydliga rutiner kring klagomål. Vem gör vad vet personalen som träffar vårdtagaren inte ens själv.

Kommunens politiker/äldrenämd/tjänstemän ger uttryck för stor nonchalans.

Marie

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare