Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Ska man behöva kolla kvittot?

Det skrivs ofta om människor som stjäl i mataffären. Detta oacceptabla svinn är något vi övriga kunder får betala genom höjda priser. De ”stölder” som affärsidkarna själva gör sig skyldiga till genom att ha felaktigt inskrivna priser i sina kassaapparater hörs det dock mer sällan om.

Handlar det då om slarv i anslutning till lansering av ”röda lockpriser”? Eller mer konspiratoriskt tänkt, görs det med full avsikt för att lura kunden? Många kunder tycker sig kanske inte ha tid att kolla kvittot?

Oavsett vilket så är det naturligtvis oacceptabelt att kunden ska behöva ”agera polis” för att få rätt pris. Märkligt att felet nästan alltid gjort priset högre?

För att hålla koll på mina kostnader så har jag under flera år tagit som vana att alltid kolla kvittot och därmed sparat flera tusen kronor per år. På köpet har jag hållit räknehjärnan igång och fått en bättre förståelse för vad saker och ting kostar.

Flera åtgärder krävs för komma tillrätta med detta, till exempel:

- När kunden hjälper till med att påvisa felaktiga priser skulle detta kunna belönas med en summa motsvarande dubbla prisfelet.

- Det borde vara en självklarhet att prisfel per omgående uppdateras i kassaapparaterna så att inte fler kunder riskerar att bli lurade.

- En ursäkt uppskattas alltid, även när den framförs av den som personligen oftast inte är direkt ansvarig för felet uppkomst.

En vanlig kund

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare