Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Skilj cyklister från fotgängare

Annons

Som de flesta debattörer konstaterar är det bäst att gå till vänster och se eventuella mötande faror. Det som skapar problem är att vissa gång- och cykelbanor (gc-banor) är kombinerade, medan andra är uppdelade (och ännu fler banor skulle behöva delas upp).

Vissa gc-banor har delats med en tydlig linje, just för att separera cyklande och gående. Tyvärr går folk ändå på cykeldelen, ännu mer nu efter sådana här debatter. Det skapar mycket kaos.

Andra gc-banor har delats upp genom att en del av banan har stenplattor istället för asfalt. På Stora gatan finns det markeringar som visar att delen med asfalt är avsedd för cyklister, medan plattorna är avsedda för gående. Vid färd mot Pilgatan ändras detta och banan blir kombinerad, men längre ner på Pilgatan dyker det upp stenplattor igen, och ännu längre bort blir det återigen asfalt på hela banan. Ska de gående då byta sida flera gånger? Om inte, varför är det då stenplattor där? Sådant skapar förvirring för många. Det mest logiska vore att låta även Pilgatans gc-bana vara uppdelad, för att skapa bättre samhörighet med Stora gatans gc-bana.

Trots att skyltningen för Pilgatan visar kombinerad gc-bana så väljer de flesta gående ändå att gå så långt från bilarna som möjligt, vilket i sig är sunt. Detta får till följd att cyklisterna åker på den del av banan som är närmast bilarna. Eftersom de gående vill se eventuella faror (cyklisterna), så tillämpar de högertrafik på "sin" del av banan, vilket medför att de yttersta gående möter de innersta cyklisterna.

I praktiken funkar detta relativt bra, men det är ett outtalat system som man blir medveten om endast när man använder nämnda gc-bana ofta. Kort sagt, trafikanterna trotsar skyltningen eftersom skyltningen skapar mer otrygghet i just det här fallet.

Nu efter alla dessa debatter om gående har fler personer börjat gå på Pilgatans inofficiella cykeldel, där vägens lutning gör att många kan cykla väldigt snabbt. Detta har skapat massor av problematiska situationer, jag har bevittnat flera tillbud och hört berättas om ännu fler.

Västerås stad behöver snarast möjligt bestämma vilka gc-banor som ska vara uppdelade, och sedan måla skiljelinjer och korrigera skyltning på de banor som ska delas. Ju fler uppdelade banor, desto tydligare, bättre och säkrare blir det för alla trafikanter. Vem som går var spelar mindre roll, så länge man inte går bland cyklisterna.

Att måla linjer är varken omfattande eller särskilt kostsamt, så gör slag i saken och sätt fart nu, för trafiksäkerhetens skull!

Henrik Lindgren

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare