Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Skrota inte landningsbanan

Oavsett kommande beslut om Västerås flygplats så behåll landningsbanan av följande skäl:

Landningsbanan är en av Sveriges längsta och bredaste landningsbanor förutom  Arlanda, Landvetter och Sturup.

Den är 2 581 meter lång och har även en gräsbana på 800 meter.

Dessutom finns det en extra bred taxibana som kan används som träningsfält inför landning på landsväg.

Inflygningshjälpmedlen är i toppklass med ILS, VOR och NDB-fyrar. Inflygningsljuset med högintensivt ljus och rullande blixt bidrar också till landning i mycket dåligt väder. Dessutom finns stora hangarer, hangarplattor och andra byggnader som i dag utnyttjas för olika aktiviteter.

Skulle man skrota banan och flygplatsen är det en kapitalförstöring av ofattbara hundratals miljoner kronor. En nybyggnad av en liknande flygplats skulle i dag kosta ca 400- 500 miljoner. Sälens nya flygplats har hittills kostat totalt 680 miljoner kronor.

Ett annat skäl är att man måste sanera marken. Hässlö flygplats var en av flygvapnets första flottiljer som byggdes före andra världskriget. Marken är efter många års utsläpp av farliga ämnen från flygvapentiden giftig och måste därför saneras till mycket stora kostnader i miljonklassen. Det innebär att marken är synnerligen olämplig för t.ex. bostadsbyggen mm. Giftiga ämnen skulle förmodligen också komma ut i Mälaren där Västerås hämtar sitt dricksvatten.

Det finns ett 20-tal före detta flygflottiljer som idag både har trafikflyg och allmänflyg. Behåll banan och flygplatsen tills vidare i befintligt skick. Låt allmänflyg, skolflyg mm flyga även om AFIS är stängt. Ha AFIS- tjänsten öppen vissa dagar och tider.

Man skall också kunna beställa extra AFIS- tjänst när så erfordras för viktig IFR- trafik eller vid krissituationer. Om några år har vi elektriskt drivna trafikflygplan. Redan nu finns det mindre eldrivna flygplan.

Västerås stad måste ha de 4 stora transportvägarna: Vägar – Järnvägar – Hamn – Flygplats.

HK f.d. pilot

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare