
Man kan inte annat än skratta åt det nya stationsområdet. Vad håller Västerås stad på med kan man fråga? Det enda man ska fokusera på är 100 procent logistik, hur svårt kan det vara?
Vad är det egentligen som behövs när man bygger en ny station? Kan man behålla den gamla och förbättra hela området i stället med väntrum och skydd för resenärer? Höghuset som är planerat vid stationen behövs inte utan det området kan i stället byggas om till ett ankomstcenter i flera våningar med plats för taxi, restaurang, kafé och butiker.
Bygg en ny matarväg/järnväg för eldrivna bussar/magnettåg som som går på pelare/mark från en pendlarparkering, på- och avstigning som ligger lite längre bort. Logistiken är viktigast. För dem som vill gå mellan Mälaren och centrum kan man bygga en vacker hängbro som slingrar sig från centrum till Mälaren så blir det enkelt att både gå och cykla.
Måste man slå på den stora trumman nu när vi sitter i det läge som vi gör? Bygg enkelt och använd våra skattepengar på rätt sätt nu. Samhället kommer att ha det tufft i många år framöver. Västerås stad och övriga medborgare behöver inte älta om problemen runt stationen utan kom med smarta och kostnadseffektiva lösningar i stället så att vi bygger framtiden med logistik och liten plånbok.
Västerås framtid