Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Stoppad planeringen av höghastighetståg

Annons

Riksrevisionen tycker att regeringen ska fundera igenom satsningarna på järnväg. Regeringen får inte glömma bort att befintliga spår ska underhållas. Det tycker jag är rätt.

1) Alla måste inse att underhållet ökar om trafiken blir tätare.

2) Innan Trafikverket godkänner fler tågtider måste man kontrollera att underhållet kan fungera. I dag blir alltför många inplanerade tider för underhåll indragna för att ett tåg blivit försenad eller att ett insatt extratåg kommer. Det inplanerade underhållsarbetet flyttas, i värsta fall i månader

3) Det finns numera hjälpmedel för mätning av kvalitén på spår och kontaktledningssystem som inte utnyttjas då Trafikverket bara upphandlar arbeten på lägsta pris. Varför? Det går att undvika flera "hoppsan, vad hände nu?".

4) Naturligtvis ska man bygga bort en anledning till förseningar eller kostsamt underhåll.

Sverige ska bygga ut järnvägen på traditionellt sätt (typ SYT 15/15 eller RE250) alltså för hastigheter upp till cirka 275 km/h. Jag skulle gärna se att man som nr 1 väljer att bygga nytt dubbelspår från Järna till Jönköping, med stickspår till Skavsta och Norrköping C. Spåret läggs där det är möjligt i anslutning till existerande spår för att i viss mån undvika uppslitande förhandlingar med markägare och kommuner. Som Steg 2 kommer Jönköping – Göteborg.

Att med statens pengar försöka sig på Maglevtåg i Sverige är förkastligt. Det är alldeles för kostsamt att bygga och med Sveriges 10 miljoner invånare helt olönsamt. På flera decennier har man i ute i världen inte lyckats få till någon längre bansträckning. I Kina har det återigen dykt upp planer på att bygga en ny Maglevbana. Vi ska inte bygga någon maglevbana förrän kineserna visar att det är möjligt.

En sak som dessutom försvårar en satsning på alla typer av nybyggnad är kostnaden att få tillgång marken. Kommuner och markägare har mycket att säga till om i den frågan. I Tyskland lade man ner satsningen på Maglev bland annat av den anledningen.

OBS: I Japan försöker man få sitt första maglevtåg i drift (286 km på 40 minuter). De började utveckla tåget 1997 och planerar att ha invigning 2027. Men japaner är japaner, kommer de att testa tåget under OS 2020?

Rolf Berglund

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare