Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Stora organisationer väntar oftast med reparationer

Annons

Signaturen Boende i Skultuna beskriver målande vad som lätt händer då ett stort bostadsbolag äger och förvaltar små och stora fastigheter ("Struntar Mimer i underhåll för att kunna lyxrenovera?", VLT den 13 november).

Stora organisationer, exempelvis Statens Järnvägar, visar ofta en benägenhet och tendens att vänta med reparationer och förebyggande underhåll. Detta straffar sig senare och orsakar oväntade extra kostnader som leder till nya röda siffror. Helt självförvållat!

Befintlig eller ny företagsledning tvingas av sina ägare att vända röda siffror till svarta och behålla dessa. Den första åtgärd som inte syns utåt blir regelmässigt att tumma på reparationer och underhåll. Detta görs för att ledningarna skall kunna visa framfötterna. En slags naturlag. Ledningen är ju bara människor.

Om den aktuella fastigheten skulle ha varit förvaltad av en bostadsrättsförening, då skulle förfallet troligen inte ha gått så långt som beskrivs. Boende i dessa föreningar ser och förutser snabbt där och då förebyggande insatser behövs. Genom att vara på alerten kan dessa boende lättare hålla en kontinuerlig koll på bostädernas yttre skick. Det behövs inga högar av rapporter eller andra ineffektiva arbetsformer. Det är lättare och snabbare att komma till skott.

Detta sätt att arbeta kommer aldrig stora organisationer ens i närheten av.

Hgm

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare