Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Svårt handla mat online hos Ica

Ica:s onlinehandel lider av allvarliga brister som drabbar oss kunder.

Eftersom jag tillhör riskgruppen 70+ och inte bör vistas ute bland andra människor så har jag fått hitta nya vägar att handla, hemleverans, hämta vid butik och sitta kvar i bilen samt handla mat online.

Tyvärr ställer Ica till med besvär beroende på att man har ett datasystem som inte är anpassat för den volym som onlinehandeln kommit upp i nu när så många människor fått ”utegångsförbud”.

Jag hade en pågående order som skulle hämtas hos Ica den 28/4 men behövde kompletteras måndagen den 27/4. Jag öppnade ordern c:a 13.45 och lade till ett antal varor och efter några minuter så fick jag upp att jag måste avsluta och betala ordern inom 5 minuter annars skulle hämtningstiden tas bort.

Jag fortsatte och lade till varor men det tog 5,5 minuter och jag missade hämtningstiden den 28/4, och någon ny tid denna vecka fanns inte. Min totala inloggningstid var c:a 15,5 minuter.

Det märkliga är att när man går in på sidan så är den angivna tiden man har på sig att handla 2 timmar, i mitt fall blev det 15 minuter. Hur sjutton skall man kunna handla för över 1 000 kronor på 15 minuter och inte känna sig stressad.

Jag tog omgående kontakt med Ica Maxi Erikslund, där jag handlat, i förhoppning att man snabbt och enkelt skulle kunna handlägga min order manuellt. Ica Maxi insåg att något var fel men hade inget som helst förslag på en lösning utan hänvisade mig till Ica centralt.

Lagom irriterad ringde jag Ica:s centrala kundtjänst och även där så konstaterade man att något blivit fel och man inte kunde hjälpa mig utan skulle göra en felanmälan till datasupporten.

Några matvaror från Ica Erikslund blir det inte denna vecka, lyckligtvis så hittade jag en annan butik med fungerande datasystem annars hade det blivit en vecka av svält.

Vad som stör mig mest är att ett så stort företag som Ica har ett så underdimensionerat datasystem samt att personalen inte försöker hitta praktiska lösningar så att jag som kund inte kommer i kläm när de interna rutinerna och systemen fallerar.

Ica skyller på hög belastning, vilket gör mig ännu mer irriterad, i ett läge då de flesta företagen har den omvända situationen och med avund ser på Ica:s kund tillströmning.

Att skylla på hög belastning är ett slag i ansiktet på mig som kund, för vad man säger är att man har fler kunder än man klarar av att hantera.

Ett gott råd till Ica Maxi Erikslund och Ica Sverige är sluta att klaga på att ni har mer kunder än ni klarar av, se till att ge kunderna god service i stället, det är där fokus skall ligga.

I det här läget är nog kundnyttan viktigare än att maximera vinsten.

Jan Erik Axman

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare