Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Vägglöss i Västerås

Nu finns det vägglöss i vissa hus här i Västerås, vilket jag anser inte är bra alls. Detta ska prioriteras på en gång och alla olika företag ska hjälpa oss att bli av med dem. Jag ta ett exempel nu på ett företag som drivs väldigt dåligt i denna situation: Mimer…

Var ska jag börja? Jag bor i ett elvavåningarshus i Västerås. På den nionde våningen hittades det vägglöss, någon dag senare hade en familj på våning åtta fått vägglöss…

Detta tycker inte jag är okej eftersom jag anser att sanering ska göras minst två gånger om året. Mimer behandlade inte de boende på rätt sätt. De sanerade hos familjen på åttonde våningen. Men, de tänker vänta två veckor innan de inspekterar våningen under det vill säga den sjunde våningen).

Detta är inte bra alls och Mimer behandlade verkligen inte de boende bra. Samtidigt som vi har corona. Vem vet, de som bor i en lägenhet med vägglöss kanske sitter i karantän och vill inte släppa in någon.

Snälla, hur tänker ni?

Julia Karlsson

Svar direkt:

Tack för dina frågor. Det är otäckt att få in vägglöss i sitt hem. Precis som du skriver är det viktigt att vi som hyresvärd, saneringsfirman och hyresgästen agerar snabbt och samarbetar när vi misstänker vägglöss. Ingen vill ha vägglöss och vi har en snabb rutin för att bli av med dem. Under de senaste åren har antalet samtidigt pågående angrepp minskat från cirka 120 stycken ned till cirka 15, i våra 11 500 lägenheter. Dessa siffror hjälper naturligtvis inte den som just nu är drabbad men det är en försäkran om att den rutin vi har fungerar bra.

Vi kan inte sanera alla våra lägenheter två gånger per år som du föreslår eftersom det bara är en promille av lägenheterna som drabbas varje år. Vi tror i stället på en skyndsam sanering och nära kontakt med hyresgästen vid varje tillfälle. I fallet i ditt hus följer vi vår rutin och hoppas att du hör av dig till oss igen om du känner dig orolig.

Thomas Ljungh,

chef för Bo och Besikta på Mimer

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare