Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Varför undervisas vi inte om rasbiologin?

Annons

Vi är två 17-åriga tjejer som just nu jobbar med svenskans ställning i det finska samhället i gymnasiekursen Svenska 2.

På dagens lektion började vi fundera och prata om minoriteter i och med detta, och vi kom in på samer och det svenska förtrycket av samekulturen under det tidiga 1900-talet. Vi undrar; varför lär vi oss inte mer om detta i skolan? Hur kommer det sig att en så viktig del av den svenska historien läggs i mörker, och skolans fokus i stället ligger på att undervisa elever om medeltiden och alla revolutioner världen skådat.

Självklart är traditionell historia viktig, men känns det inte konstigt att vi knappt blir undervisade i de sociala ojämlikheter som uppenbarade sig i Sverige för mindre än 100 år sedan? Svensken spottade, hånade och förtryckte samerna och dess kultur, och samiska individer blev kring 1930-talet utsatta för rasforskning och grova integritetsbrott.

Statens institut för rasbiologi lägger faktiskt grunden för den nazistiska ideologin, och då vi alla växt upp med värderingar om att nazism är dåligt och fel, bör vi inte bli lärda om att Sverige faktiskt varit en del av detta?

Som svensk vet man nästan mer om aboriginernas förtryck eller amerikanernas rasism mot indianerna, än vad vi gör om vårt egna maktmissbruk mot det samiska folket.

Vi tycker helt enkelt att skolan borde omorganiseras för att göra plats för undervisning om minoritetskulturernas förtryck i läroplanen, eftersom vi inte vill att denna onda sida av svensk historia ska upprepas.

Tjejerna som hellre är politiskt korrekta än dumma i huvudet

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare