Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Vi är en frivilligorganisation

Annons

Svar till Naturvännens insändare "Är jag inte säker på sjön?", VLT den 15 januari och alla andra som undrar varför Sjöräddningssällskapets räddningsbåtar är på land i stället för i vattnet så här års.

Det är en kombination av faktorer som avgör när vi lyfter båtarna ur Mälaren och torrsätter dem, till exempel när vi tror att det finns risk för isläggning och när vi måste avbryta säsongen för att utföra underhåll och reparationer som inte kan göras med båtarna i sjön. Vi försöker hålla ut så länge som möjligt men båtarna är inte isgående och tar stryk när isen kommer, med dyra och onödiga reparationer som följd.

Sjöräddningssällskapet är den största aktören i Sverige inom Svensk sjöräddning men även Räddningstjänsten, Sjöfartsverket med sjöräddningshelikopter och Kustbevakningen är också aktiva året om så Mälaren står inte utan resurser om en olycka är framme.

Vi är en frivilligorganisation med bara frivilliga sjöräddare i tjänst (inga anställda) och vi driver verksamheten med insamlade och skänkta medel, därför måste vi noga väga möjligheter mot risker när vi tror att den isfria säsongen närmar sig sitt slut.

Men står vi helt utan resurser med båtarna ur sjön? Nejdå, vi är en räddningsstation med möjlighet att rädda liv året om då vi har en svävare stationerad hos oss. Svävaren gör sig bäst på is men kan också användas på öppet vatten. Svävaren är en nationell resurs och vi kan traila den till andra sjöar i vår närhet om vi behövs där.

Sjöräddningssällskapet är den största aktören i Sverige inom Svensk sjöräddning men även Räddningstjänsten, Sjöfartsverket med sjöräddningshelikopter och Kustbevakningen är också aktiva året om så Mälaren står inte utan resurser om en olycka är framme.

Men man måste också förstå och förhålla sig till hur sjöräddningstjänsten fungerar och hur väder och vind för dagen råder. Det är Sjöfartsverket som ansvarar för sjöräddningstjänsten i Sverige och målsättningen är citat: "att på svenskt territorialvatten – efter det att enheten larmats av Sjöfartsverket – kunna undsätta en nödställd inom 60 minuter i 90 procent av alla fall med flyg- eller ytenhet då positionen är känd samt att vid efterforskning kunna påbörja en spaningsinsats i fastställt insatsområde."

Det betyder att var och en som befinner sig på Mälaren själv måste försäkra sig om att klara sig under den tiden det tar innan första räddningsenhet kommer fram, ett ansvar man måste ta själv.

Sjöräddningssällskapets målsättning är att första enhet ska lämna kaj inom 15 minuter, detta gör vi med frivilliga resurser som lämnar jobb, skola eller hem när larmet går.

Du som är på sjön måste se till att klara dig på egen hand medan vi tar oss ut till dig. Flytväst, koll på vädret och en mobiltelefon i vattentätt fodral är en förutsättning för att det ska gå bra och så här års bör man ha med ett torrt ombyte i vattentät förpackning.

Du kan också göra en viktig insats genom att vara medlem i Sjöräddningssällskapet, medlemsavgiften möjliggör att vi kan hålla våra stationer i drift i så stor omfattning som möjligt.

Sjöräddningssällskapet har en hög ambitionsnivå baserat på frivillighet men är helt beroende av allmänhetens stöd genom generösa donationer.

Det finns mycket mer att berätta om vår verksamhet som inte får plats i detta svar, men vi välkomnar alla som vill ta kontakt med frågor, önskar föredrag eller själv vill bidra med små som stora donationer eller bli en frivillig sjöräddare. Du hittar oss på www.sjoraddning.se och Facebook.

Vi syns på sjön, med eller utan is.

Joakim Brosten

stationsansvarig för Räddningstationen Västerås, Sjöräddningssällskapet

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare