Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: VL:s prishöjning är skamlig

Jag känner att jag måste kommentera VL:s prishöjning som är en skam. Det måste saknas något hos dem som bestämmer. De försvarar höjningen med en massa floskler.

Så här har jag räknat. Tidigare kunde jag ta bussen från "serviceorten" som det kallas. En resa kostade 22 kronor och var giltig i 3 timmar. Jag kunde då åka in och uträtta vissa ärenden och hem igen för detta belopp. Nu kostar det mig 29 kronor och då hinner jag inte jag göra mina ärenden. Jag får betala ytterligare 29 kronor för att åka hem igen. Jag betalar alltså 58 kronor för att göra mitt ärende i stället för 22 kronor, vilket blir en prishöjning för mig på 168 procent.

Det är skamligt av de "styrande" att påtvinga prishöjningen på dem som vill åka till city. Det som borde göras är att omedelbart återgå till 3 timmars övergångstid. Det blir många som tar bilen i stället. Att skriva "tänk om och gör rätt" är väl ingen idé, för man har väl inte tänkt alls egentligen.

Tekniska nämnden svarar

Västerås stad vill tillsammans med Region Västmanland satsa på kollektivtrafiken. Vårt uppdrag är att se till att så många som möjligt av regionens invånare har möjlighet att resa kollektivt. Det är för att finansiera denna utveckling i Västerås som vi behöver göra förändringar i priser och biljetter. Vi förstår att beslutet att ändra biljetter får mindre positiva konsekvenser för en del samtidigt som det gynnar andra. Det är just för att kollektivtrafiken ska kunna göra det möjligt för än fler av regionens invånare att resa med buss som vi behöver göra dessa förändringar.

Västerås kommunfullmäktige har beslutat att från 2021 ändra biljetter inom kollektivtrafiken i Västerås. En del i beslutet är att öka självfinansieringsgraden. Att driva bra kollektivtrafik kostar mycket pengar. Trots att kollektivtrafiken dras med stora underskott gör vi nu stora satsningar på att ytterligare förbättra trafiken.

1) Vi ökar turtätheten för linje 3 (Flygplatsen till Erikslund) och linje 21 (Tillberga-Skultuna). 2) Vi skapar tre flexlinjeområden som får ökad turtäthet och som sammanstrålar i centrum. 3) Vi skapar en linje som tar hänsyn till målpunkter och hållplatser som många av dagens resenärer på linje 11-13 använder. 4) Vi skapar en direktlinje som går i skytteltrafik mellan Centralstationen och Öster Mälarstrand. 5) Vi startar en linje till Gäddeholm.

Insändarskribenten skriver att priset på enkelbiljetter höjts från 22 till 29 kronor. Det stämmer inte. Skribenten jämför priset för seniorbiljett med vuxenbiljett.  Med ett 10-resorskort för seniorer kostar varje resa 19 kronor. Med ett 10-resorskort för vuxna kostar varje resa 25 kronor.

Från år 2020 till 2021 är prishöjningen per resa en krona för ett 10-resorskort för vuxen. Den stora skillnaden är att övergångstiden minskat från tre timmar till en timme. När det gäller biljettpriset och övergångstiden sticker vi inte ut jämfört med länen i närheten. I både Örebro, Eskilstuna och Norrköping/Linköping gäller en biljett i en timme. I Uppsala gäller den 75 minuter.

Anna Thunell (MP)

Ordförande Tekniska nämnden

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare