Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Insändare: Lär av Varbergs tunnel

Annons

Ett vårligt Varberg möter oss på vår färd genom Halland. Det är fortfarande långt till badgästernas ockupation av den lilla staden som skyddas av en väldig fästning, som ligger där som ett minne ifrån tiden då staden var ett gränsfäste.

Järnvägen skär av staden som ett svärdshugg mot stränderna vid Kattegatt. Men nu märker vi att någonting är i görningen.

Det sprängs och grävs så det står härliga till. Trafikverket bygger en tunnel genom Varberg. Barriären mot havet skall elimineras. Fler tåg får plats och samtidigt ökar säkerheten och miljön förbättras.

När järnvägsspåren grävs ner kan staden växa ut mot havet. Hela stationsområdet får ökad kapacitet vilket innebär bättre pendling och service till resenärerna. Snart skall snabbtågen mellan Köpenhamn och Oslo stanna till och passera Varberg.

Det bästa i kråksången för Varberg är att Trafikverket (staten) betalar för nästan hela projektet på 4 miljarder kronor. Bygget består av nytt dubbelspår 7,5 km, öppet betongtråg 900 meter och ovanför byggs resecentret, en 300 meter betongtunnel och 2,8 km bergtunnel.

Kostnaden för Varbergs kommun är 392 miljoner och Region Halland 383 miljoner, resten av investeringen finansieras av Trafikverket och Jernhusen. Det är mycket förvånande att man inte har kunnat göra en liknande uppgörelse med staten även i Västerås. Vad har man i Varberg som man inte har i Västerås?

Clas Lundberg

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare
Annons