Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

”Jag fick krypa i spyorna på golvet”

Larmtjänsten kunde inte komma in och hjälpa Lennart Jansson när han plötsligt blev sjuk hemma. Hemtjänsten hade missat att dela ut rätt nyckel.

För två veckor sedan drabbades Lennart Jansson, 89 år, av en lika plötslig som kraftig magsjuka hemma i lägenheten.Han tryckte på larmknappen som han ska göra för att få hjälp. Men när larmtjänsten kom dit lyckades de inte ta sig in.

Enligt Lennart Jansson har hemtjänsten Humana som han anlitar slarvat bort en tidigare nyckel. Humana hade därför bytt lås men inte sett till att larmtjänst fått en ny kopia på nyckeln.

– Jag fick krypa på golvet i spyorna fram till brevinkastet och säga min sons telefonnummer. Han har nyckel, säger Lennart Jansson.

I väntan på hjälp kunde han inte göra annat än att ligga vid dörren.

– Det kändes som om jag höll på att kvävas. Jag var så tjock i halsen när jag låg där.

Med sonen på plats kunde Lennart Jansson föras med ambulans till sjukhuset. Magsjukan gick över, men han har lunginflammation.

Av läkare har han fått höra att det är en farlig form av lunginflammation i hans ålder. Lennart Jansson tror att han fick sjukdomen som en följd av det som hände. Nu är han arg och besviken på Humana.

– Ingen har hört av sig och sagt att de beklagar eller någonting. Det är för dåligt.

Det är inte första gången som han har problem med hemtjänstföretaget.

Under åtta månader har han räknat till att han fått besök av nästan 30 olika personer från hemtjänsten. Varje gång blir det som att börja om från början.

– De vet inget om mina egenheter och behov. De gör i regel så gott de kan och många är fina och duktiga. Det är ledningen som är miserabel, säger Lennart Jansson.

Humana har nu inlett en utredning.

– Jag vet att vi bytt lås där. Nu ska vi utreda vad som har gått fel. Vi beklagar att det har hänt. Att han fått vänta så länge på att få komma in på sjukhus. Det ska inte få hända, säger Åsa Kärnström, verksamhetschef i Västerås.

Han är också arg på att ni inte kontaktat honom.

– Det förstår jag. Jag har pratat med larmet. Vi får nattillsyn från Västerås stad och vi har tyvärr inte fått meddelande att de inte kommit in.

Han har fått besök av nästan 30 olika från hemtjänsten. Varför en sådan omsättning på personal?

– Målet är att man ska mötas av så få som möjligt. Vi beklagar att vi inte nått målet. Har man hemtjänst varje dag och kväll så ska man hamna på fem stycken. Sedan går det aldrig att förutse om folk blir sjuka och man tar in vikarier.

För Lennart Jansson är Humana ett avslutat kapitel. Han har fått plats på ett boende och ska därför inte ha hemtjänst längre.

– Det ska bli så skönt. För det här har varit en katastrof. Jag har aldrig upplevt något liknande.