Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

JO kritiserar Västerås kommunstyrelse

Det tog Västerås stad fyra månader att svara på en begäran om utlämnande av allmänna handlingar. Och ännu längre tid att formulera ett överklagbart beslut.

Nu kritiserar Justitieombudsmannen, JO, Västerås kommunstyrelse och använder ord som ”anmärkningsvärt” och ”mycket kritisk”.

Bakgrunden är att ett Västeråsföretag begärt ut handlingar som visar de avtal kommunen har med leverantörer av bland annat kontorsmateriel, samt de fakturor som upprättats av leverantörerna.

Västeråsföretaget skickade första begäran i januari i år. Det visade sig att vissa avtal som inte upprättats skriftligt samt leverantörsreskontra inte gick att få fram. Västerås stad ansåg att det ”inom ramen för offentlighetsprincipen inte åligger en myndighet att upprätta handlingar eller skapa framställningar av statistik”

Västeråsföretaget invände att leverantörsreskontran gick lätt att plocka fram och att de handlingar som begärts ut var allmänna handlingar.

När Västerås stad omsider svarade företaget hade det gått drygt fyra månader. Men inte ens då formulerades ett överklagbart beslut.

JO finner att Västerås stad borde ha agerat snabbare med svaret, kallar handläggningstiden ”oacceptabel” och tycker det är ”anmärkningsvärt” att ett överklagbart beslut ännu inte fattats.

JO är ”sammanfattningsvis mycket kritisk”.