Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kampen om taxikunderna

Kön av taxibilar med sysslolösa förare vid Centralstationen blir allt längre. Många jobbar mer än de tillåtna 13 timmarna per dag men får knappt ihop till månadens räkningar.

Förklaringen: En tilltagande stordrift, bidragsjobb och ett Myndighetssverige där den ena handen inte riktigt vet vad den andra gör.

Resultatet är en bransch överbefolkad av nästan uteslutande invandrare som arbetar mycket mer än 40 timmar i veckan och ändå knappt lyckas hålla näsan över ytan.

Men officiellt är detta en succé: Många är ändå i jobb och inte i utanförskap som termen numera lyder. Snygg statistik, men svåra konsekvenser för de inblandade.

Utvecklingen drivs av framför allt en privat aktör som har ekonomiskt intresse av att det finns många taxichaufförer, av offentliga aktörer, som via upp- handlingar kan få ned priset, och av Arbetsförmedlingen som kan visa upp fler i jobb.

Efter samtal med mängder av personer i och med anknytning till branschen är detta den bild som tonar fram:

Allt fler beställningscentraler runtom i Sverige köps upp av koncernen Fågelviksgruppen, där bland andra Taxi Kurir ingår.

Dessa centraler har få egna bilar, däremot ett stort antal anslutna transportörer, bolag med taxitillstånd.

Dessa får betala en fast avgift – i Västerås omkring 11 000 kronor i månaden – plus provision på inkört belopp för anslutningen till centralen.

Bolaget med centralen har ett intresse av att ha så många anslutna åkare som möjligt. Om detta leder till överetablering är ju den egna risken noll.

Över hälften av alla taxiuppdrag är samhälls- körningar. Upphandlingarna blir därmed extremt viktiga. Dessa vinns, på allt lägre nivåer, av beställningscentralerna och en del av deras anslutna åkare.

”Förbundet redovisar ett förhållandevis stort överskott som delvis har sin förklaring i den upphandling som gjordes och trädde i kraft i augusti 2013”, kan man läsa i kommunägda Samtrafiks senaste årsredovisning.

Efter vunnen upphandling får Arbetsförmedlingen en påstötning från ”vinnaren” med budskapet: Vi har vunnit en upphandling och har akut brist på förare.

Arbetsförmedlingen hittar ett lämpligt utrymme för nystartsjobbare och bekostar ibland till och med deras förarutbildning. Hos Arbetsförmedlingen listas nämligen taxiförare som ett bristyrke.

När bidraget för nystartsjobb tar slut blir den nyss anställde chauffören ofta av med jobbet eller ställs inför omöjliga villkor. Valet: kör vidare på egen hand eller bli arbetslös på nytt. Något annat jobb får han inte.

Han får köpa eller leasa en bil. Det finns bilmärken som ställer upp med oortodoxa krediter för att ta marknadsandelar.

Ofta blir han en friåkare och hamnar i kön vid Centralstationen.

Taxibranchen i Västerås

Tendensen är att de stora taxibolagen blir större

– och mäktigare – på de

mindres bekostnad. Trenden förstärks av att mer än 50 procent av branschens omsättning kommer från samhällskörningar.

I Västerås är de största bolagen Taxi Västerås, Taxi Kurir och Taxi Exact. De har också egna beställningscentraler. I det första fallet äger åkarna bolaget gemensamt.

Västerås har drygt 100 bolag som enligt egen uppgift sysslar med taxi. Därav 59 enskilda firmor och 45 aktiebolag. Sammanlagt 48 av dem har tillkommit efter 2010. 244 taxibilar fördelade på 73 ägare. Lönsamheten, totalt sett, är negativ, branschen förlorar alltså pengar. Trots det är konkurser sällsynta, krav hos kronofogden likaså.

Källor: allabolag.se, Transportstyrelsen och Kronofogden