Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

KD: Avkylningsperiod krävs för utländska åkare

Utländska chaufförer spelar efter ett annat regelverk.

Vi har all anledning att vara stolta över svensk åkerinäring. Vi ligger i framkant vad gäller miljöteknik och säkerhet. Före något annat land körde svenska lastbilar på världens renaste diesel och det faktum att vi i Sverige tillåter längre lastbilar än i övriga Europa gör att vi ligger bättre till vad gäller transporteffektivitet, med lägre utsläpp per ton.

Samtidigt ökar konkurrensen från utlandet, vilket ställer högre krav på såväl svensk åkerinäring som svenska myndigheter.

Samtidigt ökar konkurrensen från utlandet, vilket ställer högre krav på såväl svensk åkerinäring som svenska myndigheter. När vi samtalar med åkare runt om i Sverige så finns en uppenbar frustration över att man upplever att utländska chaufförer spelar efter ett annat regelverk. För internationell transport gäller dock i huvudsak överstatliga EU-regelverk.

Det ställer dock stora krav på att medlemsstaterna har kompetens och prioriteringsvilja när det gäller implementering av dessa regelverk. Och här fungerar det alldeles uppenbart inte som det är tänkt i Sverige.

Antalet trafikpoliser med komplett utbildning för övervakning av tung trafik har minskat radikalt. Av Sveriges cirka 20 000 poliser finns endast ett hundratal fullutbildade trafikpoliser. Visst sköter ordningspoliser också trafikövervakning, men det är en sak att göra ett rutinmässigt utandningsprov i en trafikkontroll, en helt annan sak att kontrollera ofta ganska komplexa EU-regelverk för tunga lastbilar. Sverige behöver fler poliser i allmänhet, och fler trafikpoliser i synnerhet.

En het EU-fråga just nu är också de så kallade cabotagebestämmelserna. I klartext vilka regler som ska gälla när en rumänsk eller polsk lastbil lämnar sin last i Sverige, och sedan tar nya köruppdrag inom Sverige.

I klartext vilka regler som ska gälla när en rumänsk eller polsk lastbil lämnar sin last i Sverige, och sedan tar nya köruppdrag inom Sverige.

Idag får ett utländskt åkeri i Sverige utföra tre inrikes godstransporter under en sjudagarsperiod. Förslaget från EU-kommissionen är nu att begränsa tidsperioden till fem dagar och istället släppa antalet fritt.

Men oaktat hur cabotagebestämmelserna utformas i övrigt riskerar de bli pappersprodukter om vi inte hittar sätt att se till att reglerna följs som det är tänkt. När det gäller just cabotage finns problemet att lastbilschaufförer bara åker ut ur landet, hämtar ett symboliskt lass gods och kör tillbaka, och fortsätter med cabotage. På så sätt kan cabotagekörningarna bli permanent istället för tillfälliga. Det är fullt lagligt, men uppenbarligen i strid med hur regelverket är tänkt att fungera.

När cabotagereglerna nu ses över har Kristdemokraterna i Europaparlamentets transportutskott därför föreslagit en avkylningsperiod för cabotagetransporter. Ändringsförslag innebär att det efter de föreslagna fem dagarna måste det gå tio dagar innan lastbilen får utföra inrikes godstransporter i Sverige igen. Detta är ett förslag som också lyfts av bransch- och arbetsgivarorganisationen Transportföretagen inom Svenskt Näringsliv, men också av flera andra intresseorganisationer.

Att tillåta att EU-regelverk systematiskt kringgås, eller att sakna myndighetspersonal att upprätthålla gemensamma bestämmelser i Europa, riskerar mer än bara funktionaliteten i vissa branscher. Det äventyrar i förlängningen hela tilltron till Europasamarbetet.

Lars Adaktusson (KD)

Europaparlamentariker, riksdagskandidat i Västmanland

Tommy Emterby (KD)

riksdagskandidat och ordförande för Kristdemokraterna i Hallstahammar

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel