Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

KD: Dags för fler höga hus i Västerås

Bygg staden inåt och uppåt
för att bli en vinnarstad för ökad befolkning

Västerås översiktsplan, som nu revideras, visar att vi ska bygga staden inåt. Det innebär att staden förtätas med mer bostadsyta per kvadratmeter än tidigare.

Motsatsen är utspridd stad sprawl med stora parkeringsytor och långa avstånd mellan huskroppar. I Västerås bygger vi nu ihop staden där avstånden minskas från bostäder till kontor, idrott och handel.

Parkeringsplatser ersätts med nya kvarter och parkeringshus samtidigt som vi bevarar grönområden i så stor utsträckning som möjligt. Vi ser detta vid exempelvis Österport som tidigare var en parkeringsplats och Lillåudden som kom till som en avstjälpningsplats för schaktmassor. Principen Bygg staden inåt gäller också för nya områden för enfamiljshus såsom Lillhamra och våra serviceorter.

Nu står vi inför ett flertal utmaningar för Västerås samhällsplanering. Det finns fortfarande döda ytor som ska förtätas i innerstaden med Ängsgärdet och utmed järnvägen ned till stationsområdet. Det torde också finnas hus som kan byggas på eller ersättas med nya högre hus. Här vill jag nu föra fram att Västerås politiker och tjänstemän ska hämta inspiration från städer som vuxit i regioner med liknande klimat som vi har här i Mälardalen.

Vi har nu en riktigt god chans att bli en vinnarstad när det gäller befolkningstillväxt. Stockholm har växtvärk!

Men Stockholm stad begränsas av sin byggnadskultur. I Stockholm finns också ett motstånd mot höga byggnader, vilket vi kan se i projektet med Slussen.

Låt oss därför satsa på Västerås i stället! Här har vi en tradition av funktionalitet med levande industrier och modern arkitektur som tål att utvecklas.

Hur hittar vi då en förebild för Västerås? I Göteborgs byggs nu Karlatornet, en skyskrapa på 240 meter och som ingår i den nya stadsdelen Karlastaden.

Förebilden för Karlastaden är Toronto som både bevarat skönheten och byggts upp på höjden. Toronto har utarbetat riktlinjer för höga hus som säger att det är viktigt att husen inte är helt fristående.

Det är viktigt att det i anslutning till våningarna längst ned utvecklas kvarter som är publika med butiker och allmänna ytor. (Tall building design guidelines, ). För att vara konkret, tänk Kopparlunden med nya kvarter som integreras med befintliga tegelhus men med några skrapor som sticker upp och skapar landmärke för området.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel