Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lisa Bjurwald: "De hamnar i ett helvete"

Nätpedofili och tusentals försvunna flyktingbarn. I höst kommer journalisten och författaren Lisa Bjurwalds andra spänningsroman: "Ta min hand". Precis som i debutboken tar sig specialpolisen Rebecka Born an ett fall som är baserat på verkliga händelser.

Annons

– Jag läste en pytteliten notis i en europeisk tidning där det stod ungefär att Tyskland lyckats slarva bort närmare 10 000 flyktingbarn. Vadå slarva bort tänkte jag.

Notisen fick författaren och journalisten Lisa Bjurwald att bestämma sig för att låta den hårdnackade specialpolisen Rebecka Born komma tillbaka. I höst kommer "Ta min hand", uppföljaren till spänningsromanen "Tills bara aska återstår".

Lisa Bjurwald har jobbat som journalist i över 20 år och har granskat extremhögern i flera fackböcker, i vintras anordnande hon en stödgala för Syriens krigsdrabbade folk och nu senast tog hon initiativet till en alternativ bokmässa efter debatten om tidningen Nya tiders medverkan på Bokmässan i Göteborg. Hon drivs av ett samhällsengagemang som tog fart när hon som 16-åring hoppade av gymnasiet och började jobba som reporter och krönikör på Expressen.

"Falskt intryck"

Men Lisa Bjurwald vill att så många som möjligt ska kunna ta del av de ämnen hon skriver om, och förhoppningsvis bli lika upprörda som hon själv. I fjol kom därför den skönlitterära debuten, boken "Tills bara aska återstår", baserad på en reportageserie om sexuell trafficking hon har skrivit för Svenska Dagbladet och Der Spiegel.

– Man får ett falskt intryck när man ger ut uppmärksammade reportageböcker. Du får glada tillrop från en elit av åsiktsjournalister i Stockholm. Men när du ska åka ut och prata om din bok ute på landsbygden sitter det två personer i publiken. Nu generaliserar jag verkligen men du når inte ut till vanliga människor med facklitteratur.

Försvunna barn

I "Ta min hand" tar sig specialpolisen Rebecka Born an ännu ett komplicerat och avgrundsmörkt fall. Historien är baserad på djupintervjuer med offer och experter i ämnet försvunna flyktingbarn och nätpedofili. I de östeuropeiska länderna Ungern och Slovenien försvinner upp emot 95 procent av flyktingbarnen inom några dagar från att de sätter sin fot i landet och i Italien försvinner minst 28 flyktingbarn varje dag.

I researcharbetet har Lisa Bjurwald haft kontakt med flera organisationer, bland annat Missing Children Europe, som har vittnat om att en stor mängd av de här barnen hamnar i sextrafficking och att det ofta sker direkt vid ankomsten till Europa.

– De flyr ett helvete och hamnar i ett annat, säger Lisa Bjurwald och undrar varför inte fler reagerar och jämför med den massiva mediebevakningen av exempelvis den försvunna brittiska flickan Madeleine McCann.

– Jag tror inte alla européer är rasister, men om myndigheterna inte letar och om tidningarna med sin nyhetsvärdering signalerar att det inte är något du som läsare ska bry dig om – då tänker man till slut att det är "sådant som händer".

Håller distans

I boken får vi följa två unga flyktingpojkar som hamnar i klorna på ett nätverk av pedofiler med oerhört våldsamma böjelser. Hon har varit noggrann med att inte beskriva övergreppen för ingående, utan litar på att läsarna, även om de inte har varit inne på de här forumen, kan föreställa sig vad barnen går igenom.

– Jag blev mest förvånad över att det finns en industri på internet som fortgår utan att stoppas – som handlar om att skada, våldta och i värsta fall mörda små barn, säger hon.

Överdrivet våld

Även om Lisa Bjurwald har börjat skriva deckare är det inte en genre hon själv läser så ofta. De många och ofta överdrivna våldsskildringarna av unga skändade kvinnokroppar ger henne avsmak. På Svenska deckarfestivalen i fjol deltog hon och författarkollegan Katarina Wennstam i en panel om sexualiserat våld i spänningsromaner och beskrev sin syn på våldtäktsskildringar: Att det är viktigt att beskriva övergreppen ur kvinnan och offrets perspektiv och inte ha med vidriga detaljer bara för att det "kittlar".

– Trenden nu är att beskriva det ur styckmördare och andra extrema gärningsmäns perspektiv. Den typen av deckare vill jag inte stödja genom att köpa.

Fakta: Lisa Bjurwald

Född: 1978 i Stockholm.

Karriär: Har arbetat som journalist i 20 år, bland annat som ledarskribent på Dagens Nyheter och reporter på Expo och nu senast som chefredaktör för tidningen Författaren. Har skrivit uppmärksammade böcker om extremhögern i Europa och suttit som expert i regeringens utredning om främlingsfientlighet. Är delägare i Medievärlden och Blankspot. Lever under skyddad identitet efter att ha fått ta emot hot från högerextrema personer.

Böcker: "God dag kampsyster", skriven tillsammans med Maria Blomquist, "Europas skam – rasister på frammarsch", "Skrivbordskrigarna. Hur extrema krafter utnyttjar internet", "Tills bara aska återstår" och "Ta min hand".

Utmärkelser: Hon har vunnit Europaparlamentets journalistpris, utsetts till Årets Medieamazon 2015 och tilldelats Aftonbladet Kulturs pris Hummerkniven.

Läser i sommar: "Goddesses, whores, wives, and slaves: Women in classical antiquity", en feministisk historiebok av Sarah Pomeroy.

Avkoppling: Fördjupar sig i bra filmer, gillar "gamla konstiga filmer" från 1960-talet.

Lisa Bjurwald om...

... Om rollen som ny chefredaktör för Författaren: "Jag hoppas att tidningen ska bli en stark röst för författarna och översättarna i Sverige. Och bli mycket mer av en tuffare och fackligt engagerad tidskrift som vågar ta ställning mer. Det är yrkesgrupper som har extremt taskiga villkor så det finns mycket att göra."

... Den alternativa bokmässan som Bjurwald initierat och beskrivit som "en plats att diskutera litteratur utan att behöva mingla med nazister": "Jag hoppas att fler kommer dit än till bokmässan."

Mer läsning

Annons