Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ett genialiskt lyckokast

Det udda tilltaget att knåda ihop tre grekiska dramer till en enmansföreställning i vit charlestondress blir ett gränsöverskridande lyckokast.

Annons
Bär många roller. Jesper Feldt tolkar skickligt många aktörers moraliska våndor i kropp och röster genom Allt är Helenas fel.

Nog ringer varningsklockor när en person föder fram hela kedjan från idé till regi, bearbetning och egen gestaltning.

Men att Jesper Feldt klarar balansgången kan delvis bero på att han ändå har distans. Han betraktar verket utifrån, inviger publiken, bryter av tvärt här och där för att hämta in handlingen – och kanske även andan.

För det går undan när Euripides, Sofokles och Aischylos kärlekstörstande och hämndlystna huvudpersoner ska ta sig igenom de dramatiska händelser som blottlägger tidlösa teman.

Hedersvåld, svartsjuka, moraliskt beråd och smärtsamma offer för en högre sak (skärande nära dagspolitik där stormaktsledare målar in sig i hörn) kantar den komprimerade handlingen.

Feldt/Helena bär många roller och röster på egen hand, men avlastas genom Nicklas Sandströms välbalanserade elektroniska ljud- och musikstöd i 80-talstappning.

De vita bysterna på piedestaler tiger obarmhärtigt genom våndor och våld medan Feldt älskar, hämnas, vädjar, stryper och dör. ”Blott genom lidande kan visdom vinnas”.

När teaterchefen Kajsa Giertz värvade en delvis ny ensemble ville hon ha aktörer öppna för det gränsöverskridande. Jesper Feldt förenar skickligt, som väl en gång grekerna, komik med tragik – och det egna innerliga agerandet med inbjudande publikkontakt.

Allt är Helenas fel

Västmanlands Teater

Regi och roller: Jesper Feldt

Onsdag kväll den 5/9. Spelas till och med 18 september

Mer läsning

Annons