Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hur god kan man bli?

Redan det evigt brännande temat är värt biljettpengar: Är det möjligt att förbli god utan att förtäras?

Annons

Brechts klassiska dilemma löper genom decennierna och nu är det Västmanlands tur att göra teater av Den goda människan i Sezuan, och låta gudarna gå på jakt efter en riktigt god person.

Lilla scenen skapar närhet och ger fördelar åt laddade ögonblick utan stora åthävor, den gren just huvudrollsinnehavaren Cicilia Sedvall behärskar så väl.

Men vi får vänta ett tag på eftertankens gyllene glipor. Först levereras, påträngande och raskt, det band av trashanksgycklare som ska göra livet besvärligt för den godtrogna Shen Te, i något överlastade passager med skruvade roller.

Budskapet kräver kanske inte så yviga krumbukter, även om humorn kan ge lättnad emellanåt.

Brechtpjäser rymmer ofta sångpartier, här gör Bengt W Carlssons vattenförsäljare Wang en fin insats. Musiken bärs av en kvartett, där inte minst Jan-Erik Alms basklarinett bidrar till stämningen.

Shen Tes vånda, kärlekssmärta och desperata anlitande av den osentimentale ”kusinen” Shui Ta blir hjärtskärande till slut, och i en suggestivt trovärdig fabriksscen stämmer tempot väl med det bultande allvaret.

Som publik kanske vi associerar till kluvenheten inför tiggarna på gatan, eller kommersialismens och näringslivets förmenta överhöghet som inga gudar rår på.

Och då räcker det inte med att vara god, blir Shen Tes hårda erfarenhet i Sedvalls starka gestaltning: ”Vi måste också lämna en god värld efter oss”.

Foto: Kenneth Hudd

Den goda människan i Sezuan

Regi: Henrik Dahl

Västmanlands teater/Scenkonst Sörmland

Västeråspremiär, torsdagkväll på lilla scenen

Mer läsning

Annons