Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Konst - hård träning och transpiration

Tre av hennes verk antogs till Liljevalchs Vårsalong. Alla tre är sålda och hon har fått ännu en beställning på sin ensamma flytbrygga ”Djup”.

Annons
”Jag känner mig rik i min ateljé. En dålig dag går jag hit och bara sitter. Jag har lärt mig genom att se hur andra målar och genom att prova mig fram”, säger Bia Ullenius Hellström.

– Folk brukar fråga vad jag får inspirationen ifrån. Det handlar mera om transpiration. Man kan hitta motiv när man är ute och cyklar! Eller handlar frukt.

När vi en tidig förmiddag snubblar ner i Bia Ullenius Hellströms lilla ateljé på Malmaberg har hon varit igång länge. Målningen på staffliet föreställer travar av böcker. Böcker återvänder i hennes motiv – liksom det där vattnet. Ett av verken på Liljevalchs är en man som kikar fram i en boktrave. Och bryggan med stegen, den som väntar på att någon ska kliva ned och krossa vattenspegeln.

Verken på Liljevalchs är gjorda med den teknik hon använt i flera år: monokroma fält. Bia Ullenius Hellström försöker ursäkta sig för det konstnärliga fackspråket.

– Förut visste jag inte att det hette monokroma. Jag sa bara enfärgade. Jag visste heller inte att jag var ’autodidakt’, skrattar hon.

Bia Ullenius Hellström är utbildad apotekare, van att hålla föreläsningar om läkemedelsanvändning. Hon är fortfarande i tjänst på halvtid, konstnärsskapet är hennes andra yrke. Med andra ord skyr hon pensionärslivet.

– Apoteket är viktigt för mig, för arbetskamraterna och den sociala samvaron.

Det var längesen hon kallade sig hobbymålare. Hon har haft egen ateljé i 15 år och det har blivit många utställningar.

Mot en vägg står tavlan, vars motiv i akryl och blyerts fångar redan på hennes hemsida: mannen som hänger vid bassängkanten med ryggen mot betraktaren. Vad ser han? Eller har tankarna lagt sig till rätta och givit nya perspektiv, som simning kan göra?

Blyertsen som smyger omkring i hennes akrylmålningar skapar kuslighet. Transparenta kroppar blir spår av människor. I vissa fall är det menat så, som mannen som vandrar bort med två små flickor vid sin sida.

– Det är min pappa som dog 1963, min syster som inte heller lever – och jag. Jag ska måla min barndom, det är mitt nästa projekt.

Hon har redan börjat. På skisstadiet finns 50-tals-familjen som lutar sig mot en Volvo PV med delad bakruta.

Hon målar gärna sina barnbarn, mitt i leken eller i tankarna så att man tycker att barnporträtt borde kunna bli en födkrok för år framöver.

Hennes tavlor skapar känslor hos betraktaren. Funderingar. Men Bia Hellström Ullenius återkommer flera gånger till att målandet handlar om arbete, teknik, träning – inte minst genom att se hur andra konstnärer arbetar.

– Folk frågar ’hur kom du på det där’ och vill gärna att man ska vara märkvärdigare än man är. Men jag är varken djup eller konstig, skrattar hon. Jag ser något, får en idé och sen jobbar jag med den.

Bia Ullenius Hellström ställer ut på Liljevalchs.

Bia Ullenius Hellström

Ålder: 66 år

Bor: På Blåsbo.

Yrke: Konstnär/apotekare.

Familj: Två barn, fyra barnbarn mellan 7 och 13 år.

Uppväxt: I Göteborg. ”Jag kan måla klipporna i sömnen”.

Utställningar: Den första 1999. Senaste separatutställning på Västerås konstnärsförening 2012.

Representerad: Apoteket AB, Danvikshälsan, Stockholm. Gotland energi AB, Kopparlundens konstförening. Medicinsk röntgen AB, samlare, privatpersoner med mera.

Atelje: På Malmaberg tillsammans med konstnärskollegan Eva Carlsson.

Hemsida: www.biahellstrom.se

Förebild: Konstnären Edward Hopper (1882–1967).

Viktig lärare och inspiratör: Jill Bjernhed.

Aktuell: Med tre verk på Liljevalchs vårsalong som pågår till och med 23 mars.

Mer läsning

Annons