Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kul och rappt i Hallstarevy

Det finns en hel del att driva med i svensk nutid av uppkopplingshysteri, privatisering, idoltävlingar, pseudodebatter och utnämningar av Årets-nånting. Och 40-årsjubilerande Hammarteatern gör det – rappt, kul och ruggigt generöst.

Annons
Clas Lindgren och Fredrik Jansson demonstrerar nya träningsformen Bike Pump i Hammarteaterns revy.

Den som kan sin Vallbyrevy känner igen en hel del av anslaget och tempot i Hallstarevyn Opponer Å Hitådit. Textförfattarna är övervägande desamma – Stina Elg, Billy Nilsson och Staffan Bjerstedt. Och en av Vallbyveteranerna, Hallstas egen Sören Ivemyr, har i sin regi tagit med sig konsten att skapa osynliga sömmar mellan numren.

Det lokala anslaget sitter direkt i första numret, när publikens råa skratt avslöjar att det kan finnas substans i skildringen av överlastad byråkrati vid ortens vårdcentral.

Offentlig sektor är tacksam att häckla, även när vård och barnomsorg datoriseras – eller privatiseras, som i Jessica Ahlströms fullständigt lysande småflicksberättelse om den hårda gallringen vid en audition för att antas till dagiset Sandvik Day Care.

Överhuvudtaget är de sex amatörskådespelarna givmilda i både oblyg kroppsexponering och verbal gestaltning. Det mesta är uppfriskande energiskt och träffsäkert; det så kallade Dressman-momentet i tävlingen Gubb Model är obetalbart, liksom reklaminslaget Bike Pump i tider av långsökta träningsformer.

Kaj Svednells färgglada scenografi är enkel och ändamålsenlig, rekvisita och kostymer används hyfsat sparsamt.

En och en halv timmes raska tag, utan paus, är ett bra grepp. Endast enstaka nummer sänker genom sin längd tempot en aning och en viss övertro på ensemblens sångliga förmåga drar ner totalbetyget – som ändå landar högt i denna glada blandning av iakttagelser av Hallsta och omvärlden.

Mer läsning

Annons