Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Museet invigdes

Uppdaterad 21.49. Det nya museet invigdes med trummor och tal. I lördags trängdes hundratals besökare i de rymliga lokalerna.

Annons
Ministern på plats. Kulturministern Lena Adelsohn Liljeroth invigde de nya lokalerna.

Det är svårt ta sig fram. Det kryllar av museibesökare på Karlsgatan 2, eller KRLSG2 som det står ovanför ingången.

De flesta har samlats vid caféet som ligger vid entrén. Några har fortsatt till höger och tittar på Västerås konstmuseums utställningar. Andra går till vänster för att ta del av Västmanlands läns museums utbud.

Två museer har blivit ett och fort har det gått. Från beslut till invigning tog det bara ett år.

Lokalerna i Aseas gamla verkstad har gjorts om från grunden för att tillgodose de krav som ställs på modern museiverksamhet. Det är handikappanpassat och säkerheten är hög, enligt uppgift krävs det 200 yxslag för att forcera de förstärka fönsterglasen.

Utanför uppträder slagverksgruppen Conrytmo med en spektakulär föreställning. Tidigare har Västerås ungdomsmusikkår paraderat längs Karlsgatan.

Ingen invigning utan tal och den här invigningen är inget undantag. Elisabeth Unell (m) från Västerås stad inleder med att utbrista ”Äntligen!”

Sedan pratar landstingrådet Torsten Källberg (fp) om synergieffekter nu när två museer samsas under tak. Huvudtalare är kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth (m).

– Att kulturen tar plats i dessa symbolladdade lokaler tycker jag ger hopp om framtiden, säger hon.

Därefter knyts band för att officiellt förklara de nya museilokalerna för invigda. Sedan traskar besökarna återigen iväg till utställningslokalerna.

Många fastnar framför konstnären Christan Partos stora installation Visp. Fem tiometers stålvajrar och tusen lysdioder snurrar runt i en väldig fart. Verket påminner om de maskiner som stod i lokalerna tidigare.

I andra änden av huset visas utställningen Tager du detta land. Författaren Staffan Ekegren har följt några syrianska familjer under tre decennier och på väggarna hänger mängder med fotografier.

– Det handlar om människor som har fått lära sig att leva i ett nytt samhälle, säger Staffan Ekegren.

Han pekar på två bilder av samme man. En bild när han är ung och förväntansfull, en bild när han är vuxen och förhärdad.

– Titta på ögonen, hur blicken har förändrats.

Staffan Andersson

Mer läsning

Annons