Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Oändliga djup mitt i vardagen

När musiken möter Tranströmers dikter öppnas nya djup.
– Det var någon som sade att hans dikter är lätta att ta sig in i men svåra att ta sig ur, säger skåde-spelerskan Maria af Malmborg.

Annons

Tillsammans med kompositören Torbjörn Grass har hon satt ihop ett program där ett urval av nobelpristagaren Tomas Tranströmers dikter varvas med musik. På onsdagen besöker duon Gäddeholms Café.

Föreställningen, som heter Inomhuset är oändligt, en fras från en av dikterna, tog form i höstas, efter att det tillkännagivits att före detta Västeråsbon Tomas Tranströmer skulle få nobelpriset i litteratur. Maria af Malmborg menar att de dikter som hon läser upp är mycket musik i sig men att musiken som Torbjörn Grass framför berikar upplevelsen.

– Torbjörn är lyhörd inför texterna och arbetar en del med improvisation, förklarar hon. Han utgår från vissa ramar men musiken kan förändras beroende på stämningen.

Maria af Malmborg läste Tranströmer för första gången 1989. Hon kände direkt att hon ville förmedla hans ord på något sätt. 1992 medverkade hon i pjäsen Den halvfärdiga himlen, vilken kretsar kring poetens dikter, med Teater Västmanland.

Varför är Tranströmer så läst?

– Hans dikter är skenbart enkla, med en vardag som man känner igen sig i, men han skriver om det på ett sätt som öppnar nya dimensioner. Jag har läst hans dikter i 22 år men upptäcker fortfarande nya saker i dem.

Tomas Tranströmer är den nu levande poet som har översatts till flest språk. Maria af Malmborg är inte förvånad:

– Dikterna fångar mycket av människans grundsituation. De är en bekräftelse på att människor över hela världen har mycket gemensamt, samma problem.

Dikterna som presenteras under föreställningen är huvudsakligen plockade från poetens senare diktsamlingar, däribland Det vilda torget och För levande och döda.

Mer läsning

Annons