Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Premiär för Strindbergs Drömspel 

Kan Pippi Långstrump platsa i ett Strindbergsdrama? Ja, i Marie Persson-Hedenius bearbetning av Ett drömspel är det möjligt.

Annons
Originella figurer. Sandra Medina som den vita svanen och Ossi Niskala som Frankensteins monster utgör ett omaka par i Ett drömspel.

Västeråsuppsättningen, med premiär i lördags, visar trohet mot mästarens text medan hans karaktärer är som mixade i en matberedare och försedda med nya förpackningar.

Den återuppståndna teaterinstitutionen, nu under namnet VästmanlandsTeater, visar framfötterna direkt. De drygt 20 rollerna i Ett drömspel görs av åtta aktörer som har fått nya skal, tillhörande kända historiska eller litterära figurer.

De flesta skalen rymmer flera gestalter som växlar med varandra i stundtals hisnande fart. Ett tips till publiken är därför: läs igenom pjäsen innan ni ser den, annars blir det svårt att förstå rollfördelningen.

Man kan förkasta eller gilla tilltaget. Jag gillar det. Figurerna blir en förlängning av Strindbergs drömspelstanke. Han har ju själv skrivit i sitt förord: ”Personer klyvas, fördubblas, dubbleras, dunsta av, förtätas, flyta ut, samlas.”

Osannolikt som i en dröm möter oss drottning Elisabeth I, Frankensteins monster, balettdansösen Den vita svanen, Moder Teresa, Napoleon, Hamlet, Pippi Långstrump och Marilyn Monroe.

Innanför respektive kostym ser vi Ulla Tylén som magnifik Moder och Karantänmästare, Ossi Niskala som trovärdig glasmästare men tafatt älskare, Sandra Medina som utsökt olycklig portvakterska och piruetterande Magister, Bodil Malmberg som den hurtigt klistrande Kristin och Diktaren med lyrisk utstrålning, Bashkim Neziraj som en genuint optimistisk Officer, Jesper Feldt som Advokaten med utstuderat mansgrismaner samt Cicilia Cedvall som den förhoppningsfulle affischören och Den blinde, vars välartikulerade monolog bjuder på en av uppsättningens bästa stunder.

En som slipper trängas med flera roller än dem Strindberg har bestämt är Indras dotter som spelas av Karin Huldt. Hon iakttar världens ondska med spröd indignation Hennes nyckelreplik – det är synd om människorna – kunde dock ha mera tyngd.

Hela ensemblen lyckas väl med språket som oförvanskat är Strindbergs. Och textmassorna får en lätthet genom alla kroppars ständiga rörelser, ibland på farligt höga höjder.

De lidanden och kval som även den största lycka slutar i framställs med spänstig, ibland burlesk humor på en svart scen där musikanten Anders Larsson sprider atmosfär med olika instrument och där rekvisitan är både fyndig och ekonomisk.

Så har Strindbergs brinnande slott, där Indras dotter slänger sina skor och portvakterskan sin sorgtyngda sjal, blivit en grön toalettstol.

BIRGIT AHLBERG-HYSE

Ett drömspel

Manus: August Strindberg

Bearbetning, dramaturgi: Marie Persson-Hedenius

Regi: Kajsa Giertz, Sven Dahlberg

Scenografi, ljus, kostym; Sven Dahlberg

Musik: Andreas Kullberg

Inspicient, ljud: Jac Lundqvist

Medverkande: Karin Huldt, Ossi Niskala,

Bashkim Neziraj, Ulla Tylén, Jesper Feldt, Cicilia Sedvall, Sandra Medina, Bodil Malmberg, Anders Larsson

Var: Västerås teater

När: Premiär i lördags

Mer läsning

Annons