Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ridön spelplats för teatersatsning

Besk, allvarlig och nytänkande. Så sammanfattar regissören Kajsa Isakson pjäsen Romeo och Signe.

Annons
Jakob Fahlstedt medverkar i Romeo och Signe. I bakgrunden regissören Kajsa Isakson.

Snart, redan på pingstafton, är det upp till bevis för Teater Västmanland. Då begås premiären i rikssalen på Västerås slott.

Regissören poängterar att detta är en pjäs som vänder sig till alla, från sex år och uppåt. Hon tillägger:

– Fantasin är en räddare i nöden. Det är viktigt att barn får vara barn och att som barn kunna ge sig rakt in i fantasivärlden. Och att vi andra väljer att följa efter.

Syftet med att förlägga premiären till maj är att förlänga Teater Västmanlands spelsäsong. Förhoppningen är att pjäsen ska spelas på flera olika ställen i länet. Först ut är alltså Västerås slott. Därefter följer Skantzen invid kanalen i Hallstahammar och Kurö gård på Ridön. Fler spelplatser är på gång och dessutom väntar Västerås teater.

Musikern Andreas Kullberg gestaltar Romeo, medan Sannamari Patjas gör Signe. Övriga medverkande är Jakob Fahlstedt, Bodil Malmberg och Anders Larsson.

Musikerna Kullberg och Larsson ansvarar för musiken samtidigt som de medverkar som musiker och skådespelare.

Pjäsen baserar sig på en novell ur den danske författaren Villy Sørensens debutverk Ofarliga historier och för manuset svarar Staffan Westerberg.

Scenografer är Tommy Glans och Lisbet Wahlström.

Vad handlar då denna sällsamma

pjäs om?

Ja, enligt dramatiker Westerberg är det en pjäs om tårar, men tårar som värmer.

Regissör Isaksons utgångspunkt är att allt är förunderligt, i förändring, och alltid har så varit. Och om att det handlar om att förstå, inte fördöma och om att informera och lära känna.

Mer läsning

Annons