Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skakande thriller om drunknade flyktingar

BOK: Frilansjournalisten Erik Süss befann sig själv på Lesbos när båt 370 gick under. Han har läst Annah Björks och Mattias Beijmos bok om döden på Medelhavet.

Annons

Den första veckan i januari 2016 var vintervädret på Lesbos nyckfullt.Ibland snö och kyla som fick vattenledningarna att frysa till is. Ibland regn och stormvindar som slet sönder tälten i det nyöppnade transitlägret vid Apanemo.

Där var jag som volontär.

Men med det dåliga vädret förutsatte vi att inga flyktingar skulle försöka ta sig över det smala sundet från Turkiet.

Vi hade fel.

Mattias Beijmo och Annah Björk har skrivit en thrillerliknande bok om döden på Medelhavet. Foto: Susanne Kindt

Annah Björk och Mattias Beijmo har i sin reportagebok "Båt 370 – döden på Medelhavet" skrivit en omskakande historia om en gummibåt som gick under i vågorna där och då.

Läs mer: De har skrivit en bok om döden på Medelhavet

Författarna upplevde stormen vid den turkiska kusten, inte alls långt ifrån platsen som skördade många människoliv den natten. De beslutar sig snabbt för att ta reda på vad som hände med gummibåten som gav sig ut på vattnet. Annah Björk, mest känd som frilansjournalist inom musik, nöje och mode, blir plötsligt en grävande medmänniska tillsammans med sin partner Mattias Beijmo.

Deras jakt på sanningen är i det närmaste thrillerartad på ett sätt som är besläktat med John Le Carré. Det är byten av hotell varje natt för att undvika uppmärksamhet från smugglarna. Det är hemliga videointervjuer i lägenheter och militärfängelser med några av de få som lyckades överleva kapsejsningen.

Det är identifiering av döda kroppar. Det är ett nagelbitande förhör där författarna hålls kvar av en myndighetsperson med dunkla avsikter i ett land där journalister löper livsfara, ett förhör där en av författarna lyckas radera känslig information på sin mobiltelefon utan att bli påkommen.

Men "Båt 370" är mycket mer än de här thrillerliknande delarna.

Boken är lika mycket en beskrivning hur författarna inte kan släppa tankarna på vad de sett, hört och varit med om när de återvänder till Sverige. Hur en glammig kändisgala som Björk går på plötsligt känns ihåligt tom. Hur de ständigt får uppdateringar direkt från flyktingar, volontärer och andra via Whatsapp och andra sociala nätverk långt innan, eller om, officiell media rapporterar. Skildringen av en vardag som aldrig blir sig lik igen är väldigt stark och ärlig. Tankarna om att synliggöra båt 370:s historia blir en besatthet som tär och gnager på författarnas privata relation.

Med hjälp av omfattande intervjuer med några av de flyktingar som överlevde och teknisk bevisning i form av mobiltrafik och fartygsrespondrar får Björk och Beijmo allt de behöver för att beskriva exakt hur båt 370 och dess passagerare närmar sig katastrofen. Författarna gör den hemska upptäckten att ett skepp som kunde ha räddat barn och vuxna i gummibåten i stället övergav dem.

Och det är där, i mötet med människorna på den överlastade gummibåten, som boken har en till aspekt. Flyktingarna har namn, de har ansikten, de har drömmar – författarna skriver så detaljerat om timmarna i gummibåten så att det känns som om man är där.

Läsaren är där när flyktingarna i desperation ringer kustbevakningen som aldrig kommer till undsättning.

"Jag är så ledsen. Vi är mitt i havet och vågorna är så höga. Jag kommer inte klara det, jag sjunker. Ta hand om mina barn åt mig." Det är Aymans sista mobilsamtal till sin bror i Tyskland innan vågorna slukar honom.

"Jag är inte ens gift, men hon är min dotter nu. Jag är hennes beskyddare." Orden är Ahmads efter att den sjuåriga flickan Lamis förlorat båda sina bröder och till sist också sin mamma som skriker förtvivlat i stormen.

Thrilleraspekten, relationsaspekten och aspekten som beskriver människornas kamp i vattnet gör reportageboken "Båt 370 – döden på Medelhavet" till en, rent stilistiskt sett, lättläst upplevelse om ett tungt kapitel i europeisk samtida historia. I slutänden är det politiska beslut gällande flyktingkrisen som faktiskt leder till att ett fyrtiotal människor drunknar i stormen. Författarna har gjort ett enormt researcharbete och även en inre resa som förändrat dem för alltid. Genom att koncentrera sig på en enda historia blir "Båt 370" – precis som "Anne Franks dagbok" – en otroligt viktig del i ett stort sammanhang.

Att läsa torr statistik från flyktingorgan över antalet drunknade mellan det turkiska fastlandet och de grekiska öarna drabbar en inte lika hårt som att läsa om hur Ahmads långa kamp i de kalla, mörka vågorna för att rädda sjuåriga Lamis var förgäves.

*

LITTERATUR

"Båt 370 – döden på Medelhavet"

Annah Björk, Mattias Beijmo

(Norstedts Förlag)

Mer läsning

Annons