Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Storslaget samarbete

Vad kan det bli annat än en stor framgång när Händels Messias får en uppställning som den i Västerås konserthus? Igår var det premiär och ikväll ges verket en andra gång.

Annons

När Georg Friedrich Händel tonsatte Charles Jennens text fick Messias omfatta profetiorna om Jesu födelse och sedan hans liv, död och löfte om återuppståndelse. Verket hör påsken till men framförs mest i juletid.

Konserthuset har en akustik tillräckigt för detta oratorium. Katedralmiljön antyds genom pelare i draperat rosabelyst tyg.

Här bäddar Mariakören, Kammarkören, Sinfoniettan, de fyra solisterna och dirigenten Roy Goodman in det kristna budskapet i över-dådiga barockklanger. Sångsolisterna står för den känslosamma berättelsen och instrumentalisterna och koristerna för de sakliga kommentarerna.

Dubbelkörens utsökta klangmassa kan få en att glömma Sinfoniettan men den har många oerhört vackra partier, enorma när pukor och trumpeter läggs till men också subtila, exempelvis Håkan Wikströms violinsolo.

Störst intresse drar ändå solisterna. Jag är helt tagen av sopranen Lorna Anderson, livfull i gestaltningen och med en mjuk elasticitet i rösten. Hon sjunger med frihet, i kontrast till alten Hilary Summers som tycks ha svårt med sina mellanlägen och som har en kyligare framtoning.

Johan Christenssons tenor har en naturligt lyrisk inlevelse och Jakob Högströms bas, som har fördjupats, äger en dramatisk värme.

Roy Goodman, som vanligt i högform, tar hela Messias ”by heart”. Musiken från Händels tid är hans livsrum.

Mer läsning

Annons