Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Systrarna Gustafsson firade priset

När systrarna och sångerskorna Rigmor och Christina Gustafsson firar mottagandet av Anita O’Day-priset med en konsert blandas eget med Ramel, nytt med gammalt.

Annons
Brett program. Christina Guftafsson introducerar en nyskriven låt under konserten med systern Rigmor. Sångerskornas egna låtar varvas skickligt med allt från Povel Ramel till Cole Porter.

För ungefär ett år sedan bestämde systrarna sig för att ta syskonskapet till scenen och styrde upp en turné. För det samarbetet, men framför allt för de två blomstrande karriärer som sångerskorna har byggt upp parallellt, belönades de i går med Anita O’Day-priset, instiftat av Mona och Anders Pers. I motiveringen lyftes Christina och Rigmor Gustafssons förmåga att ge ”den klassiska jazzen” utrymme i sitt material och under sina liveframträdanden fram som värdefullt, och efter att duon, uppbackade av pianisten Mattias Algotsson och basisten Christian Lind, kickat igång ett fullsatt Jazzens Museum med Lambert Hendricks Ross Sermonette dröjde det inte länge innan deras känsla för bredd sken igenom.

När systrarna har turnerat ihop har de mest spelat i kyrkor, där rummets speciella akustik har fått påverka låtvalen. Utomhusscenen på Jazzens Museum erbjöd en ny miljö, varför programmet hade utformats speciellt för kvällen. Låtarna är valda med fingertoppskänsla; Sermonettes följs av ett medley svenska låtar som gjorts kända av Monica Zetterlund, däribland en version av Bedårande sommarvals som ger en inblick i Rigmor Gustafssons fantastiska röstkapacitet, tillika humor.

En ny låt av Christina Gudstafsson, kaxiga The law of the lady, introducerades och kvällens applådbenägna publik tjusades av värmländskorna, som hyllade hembygden med Povel Ramels Den sista jäntan och Cole Porter med hans You’d be so nice to come home to.

Efter pausen väntade prisutdelning. Rigmor och Christina Gustafsson tog emot Anita O’Day-priset, i form av 1500 jazzigt amerikanska dollar, och tackade, förstås, med en kvick dänga av prisets namne Anita O’Day själv, legendarisk amerikansk jazzsångerska. Den samspelta magin på scen ingjöt en förhoppning om att systrarna kommer att välja att dela scen på fler turnéer framöver.Matilda Källén

Mer läsning

Annons