Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Teater som inte liknar något annat

Teaterföreställningen Liljas ögon liknar knappast något annat som framförts på en scen i Västerås. I helgen spelas den på Carlforsska.

Annons
Stiliserat. Spelstilen med strikta rörelsemönster har hämtat inspiration från den japanska no-teatertraditionen.Foto: Per G Norén

Regissören Kjell Wremert och hans unga ensemble gör ett avancerat formexperiment som utmanar vanliga uppfattningar om hur teater ska vara.

Föreställningen gestaltar 1920-talets Ryssland. Någon egentlig handling finns inte – i stället radas ett antal drömlika scener där de vitsminkade aktörerna utför rörelsemönster som repeteras och varieras.

Utgångspunkten är ett antal fysiska positioner som visas ur olika vinklar och i olika tempon. Kjell Wremert beskriver det som att skapa ett nytt alfabet, som kan förmedla mer än vad det traditionella litterära berättandet gör.

– Det innebär fantastiska möjligheter till uttryck.

Men det har också varit krävande för ensemblen att öva in de komplicerade rörelsemönsterna. Mycket repetitionstid har ägnats åt att hitta en gemensam rytm.

Kompositören Torbjörn Grass har specialskrivit och spelat in gitarrmusik som spelas under hela den 70 minuter långa föreställningen.

Musik, rörelse och text i form av dikter av Vladimir Majakovskij griper in i varandra, men utan att något uttrycksmedel är överordnat.

De sex aktörerna Sanna Ekström Eriksson, Sofie Olsson Dahl, Robin Grönholm, Linnéa Grimstedt, Adem Emir Sen och David Grönholm är eller har varit teaterelever på Carlforsska, där Kjell Wremert är dramalärare. Några är också aktiva inom Teater Tartaros, en fristående grupp inom amatörteaterföreningen Teater Oliver.

– Vi tycker att det är roligt att prova något som inte är naturalistisk teater. Det handlar mer om känsla och det är inte nödvändigt att förstå, säger Sofie Olsson Dahl.

Efter ett års förberedelser är ensemblen nu redo att möta publiken. De tre föreställningarna i helgen spelas på Scenen i Carlforsska. De vanliga sittplatserna i aulan används inte utan för att få mer intimitet sitter publiken i stället uppe på scen.

Vill tänka nytt. Dramaläraren Kjell Wremert har regisserat.

Mer läsning

Annons