Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Träffsäker satir med vajande tempo

Att förenas i avsky mot Försäkringskassans ofta tondöva regler är inget riskprojekt. Det har blivit närmast politiskt korrekt att häckla ”arbetslinjens” mörka och drabbande sidoeffekter.

Annons
Passande satir. Försäkringskassekritiska pjäsen Den flygande handläggaren har ibland problem med tempot, men rymmer många ögonblick av träffsäker ironi. Här ses Ulla Tylén som handläggare på hämndstråt tillsammans med Sandra Medina som utredaren Anna Hedborg.

När nu Västmanlands teater under detta valår valt politik som repertoarens röda tråd finns få ämnen så tacksamma som hanteringen av sjukskrivningar och utförsäkrade. Och att göra satir av allvarliga samhällsproblem kan bli lyckosamt, som i Hassen Kemiris Apatiska för nybörjare.

Här blir det också bitvis mycket bra, med avstamp i en gråbeige dimma över hopplösa väntrum och genom en historielektion i de allt mer desperata omtagen när sjuktalen galopperar.

Tolv statister med egen erfarenhet står på scen, som en relevant påminnelse om att det är verkliga människor som hamnar i kläm.

Namngivna generaldirektörers och socialförsäkringsministrars klämmiga floskelfrossa skapar effektfull kontrast mot rena slapsticknummer av ironi. Jan Modin är lysande som en väckelsepredikantlik Curt Malmborg, liksom Ulla Tydéns först lojala, sedan alltmer sanningssägande handläggare Marianne.

Sång- och dansrepetitionen inför en dyr reklamfilm för kassan blir ett höjdarnummer och redan efter första akten har nog merparten av budskapet gått fram.

Men föreställningen får tempoproblem när redan begripna sanningar ska nötas in och snåriga politiska vändningar refereras. Hämnartemat, som gett stycket sitt namn, blir nästan överflödigt till slut och är inte heller särskilt vasst genomfört.

Den flygande handläggaren

Västmanlands teater

Regi: Martin Rosengardten

Premiär i lördags, spelas till och med 26 april

Mer läsning

Annons