Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vi tar tempen på Cityfestivalen!

Västerås Cityfestival drar ner på knallar, satsar på lokala förmågor och årets dyraste artist kostar 300 000 kronor. ”Vi har inte som mål att gå med vinst, men vi har kalkylerat för regn”, säger Alf Westerdahl, arrangör Västerås och Co.

Annons

Budgeten ligger liksom i fjol på 4,2 miljoner kronor. Förra årets festival drog 23 000 betalande, vilket kan jämföras med toppåret 2012 då 34 000 betalade entré och festivalen gick med en halv miljon i vinst. Förra året resulterade i 300 000 kronor plus i kassan.

– Det är lite rysk roulett det där. Budgeten är densamma sedan sjunker priset på vissa artister, medan andra höjs, det gäller att boka dem i tid så att de inte hinner bli list-ettor. Just i år har vi ju satsat mer på de lokala banden, vilket gett gensvar på sociala medier, säger Jennie Sträng, PR-ansvarig, Västerås Co.

Västerås stad går sedan 2009 in med samma summa på 700 000 kronor. Resterande är intäkter från knallar, entréavgifter, restaurangernas extrasatsningar och sponsorer.

– Sedan vi flyttade till city 2009, efter att festivalen hållit till på Lögarängs-området, har vi satsat på bättre och fler artister. Det är ett vinnande koncept som vi spunnit vidare på. Egentligen har vi dragit ner lite på olika kostnader genom att jobba mer effektivt med bättre upphandlingar. Budgeten 2008 var ungefär 25 procent av de drygt fyra miljoner vi har i dag, säger Alf Westerdahl.

I år minskar de på antalet knallar, från 100 som i fjol till omkring 70 stycken ute på Västerås gator och torg.

– Vi vill att det ska bli luftigare för besökarna och satsar på kvalitet framför kvantitet. I stället för parallella stånd längs gatorna kör vi bara på en sida och har avgränsat lite med kuriosa på ett ställe och mat på ett annat, säger Jennie Sträng.

Bajamaja-konceptet har även ändrats till toalett-vagnar med rinnande vatten.

– Det är också ett steg vi tar i år, det ska passa vår målgrupp – allt för alla. Det måste finnas en bekvämlighetsfaktor här och därför skippade vi Holken i år, fortsätter hon.

Sedan i fjol är Cityfestivalen ett miljömärkt evenemang, vilket innebär att arrangören använder allt från Svanenmärkt tvål, miljövänligt papper i trycksaker och ekologiska pikétröjor till att de har en genomtänkt sopsortering. Uppfylls ett visst antal kriterier får man miljömärkningen.

Cityfestivalen har i år kritiserats för att inte ha bokat mer än en kvinna på huvudscenen. Du ska ha sagt att kvinnor inte håller måttet, hur har ni tänkt?

– Vi har verkligen försökt men inte lyckats i år. Bråvallafestivalen är samma helg och vi såg att de tjejer som fanns kvar inte platsade på stora scenen. Jag uttryckte mig klumpigt. Vi har verkligen scannat av. Däremot har vi många teman på festivalen, som ”Awake Me Up” och ”Prideparaden” med mångfaldsfokus, säger Alf Westerdahl.

Alf Westerdahl.
Linnea Henriksson.

Mer läsning

Annons