Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kund förlorar mot städföretag efter anklagelse om repat golv

Västeråskvinnan tyckte att det var städföretagets fel att hennes parkettgolv hade fått en repa och ville bli ersatt för skadorna. Men ARN ger henne kalla handen.

En kvinna boende på Öster Mälarstrand anlitade en städfirma för att städa hennes hem en gång i veckan. Efter att hon upptäckt en repa på golvet konstaterade hon att den måste ha orsakats av företaget vid ett städtillfälle.

Läs också: Fick nedslag på obefintligt fel – missnöjd med bilbesiktningen får inget gehör hos ARN

När företaget motsatte sig detta anmälde kvinnan städfirman till ARN, Allmänna reklamationsnämnden. Hon krävde 11 600 kronor, det belopp det skulle kosta att slipa om golvet enligt en offert hon fått från en hantverkare.

Men städfirman hävdade å sin sida att man inte kan ha orsakat repan eftersom deras personal inte flyttar på möbler normalt sett.

Läs också: Nämnd till däckfirma: Låt bilisten få tillbaka pengarna

ARN konstaterar i sitt beslut att den som anklagar någon annan för att ha orsakat en skada måste kunna bevisa sitt påstående. Och eftersom nämnden anser att kvinnan inte kunnat göra det avslår den hennes krav.