Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Lärarförbundet: Skolledares arbete måste värderas högre

Alarmerande rapportering från Lärarförbundet centralt stämmer till eftertanke även lokalt och vi kan instämma i den oro som detta skapar för fortsatt skolutveckling.

Skolans uppdrag kräver goda ledare som har tid för sitt pedagogiska ledningsansvar och som värdesätts därefter. Ansvar som en vd – men lönen då? Frågan ställs i en nyligen publicerad första del i en rapportserie från Lärarförbundet Skolledarföreningen.

Vi frågar ansvariga skolpolitiker och verksamhetschefer hur de i kommande löneförhandlingar kommer att värdesätta Västerås skolledare.

Trots lång utbildning, stort ansvar och ständigt ökande krav värderas skol-ledarnas jobb lägre än chefer i andra sektorer. Det visar en ny rapport från Lärarförbundets skolledar-förening. Den visar också att skolans chefer har lägre löner än chefer för andra yrkesgrupper. Utvecklingen har dessutom varit klart sämre än för andra chefer i kommunerna.

Nu krävs högre löner för att de bästa skolledarna ska kunna rekryteras i framtiden.

”Skolledare har ett av samhällets viktigaste och svåraste chefsjobb. Många har lika många anställda som en vd för ett normal-stort företag men det syns aldrig i lönekuvertet, säger Agneta Cederbom, ord-förande i Lärarförbundets skolledarförening.

Lärarförbundet har jämfört svenska skolledares löner 2010 jämfört med chefer för andra yrkes-grupper i kommunerna. Trots samma arbetsgivare tjänar skolledarna betydligt mindre och har haft en märkbart sämre löne-utveckling de senaste tio åren.

I TCO:s studie Det moderna arbetslivets chefer framgår att sju av tio skolledare har personalgrupper med fler än 30 medarbetare. En av fem har ansvar för fler än 50. Samtidigt har det administrativa trycket ökat mest hos alla chefsgrupper.

”Framgångsrika skolor har skolledare som ägnar 80 procent av sin tid till pedagogiskt ledarskap. Bara fem procent av våra skol-ledare säger att de kommer upp i den nivån. Det är inte acceptabelt om vi ska höja resultaten i skolan,” säger Cederbom.

Utbildningen för skol-ledare är ofta lång, med lärarutbildning i botten och särskild rektorsutbildning som påbyggnad. Kraven är höga med både ett nationellt uppdrag och lokal styrning, krav som har ökat ytterligare i den nya skollagen. Ofta saknas tillräckligt administrativt eller strategiskt stöd.

Inget av detta återspeglas i lönen i jämförelse med chefer i andra sektorer. Agneta Cederbom säger att det är oacceptabelt att skolledare inte får lön som motsvarar deras utbildning och ansvar. Nu måste både kommuner och fristående skolor satsa för att det ska vara ett attraktivt arbete i framtiden.

Vi instämmer i de faktorer som påvisas när det gäller såväl arbetssituationen som löneutfallet för skolledare i Västerås.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel