Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Lastbilarna började brinna – men chauffören hade tänt på

Lastbilschauffören anmälde till försäkringsbolaget att hans lättare lastbil började brinna under färd. Han fick ersättning, köpte en ny lättare lastbil – som också brann. Nu har tingsrätten kommit fram till att chauffören vållat båda eldsvådorna.

I augusti 2014 anmälde en lastbilschaufför, bosatt i Arboga, att hans lastbil hade börjat brinna under färd i ett annat europeiskt land. Enligt egen utsago kände han att det började lukta bränt och han hann precis ta sig ut innan "det small".

Månaden därpå beslutade chaufförens försäkringsbolag att betala ut ersättning för lastbilen. Chauffören köpte en begagnad lastbil tämligen omgående, men bara någon dag efter köpet var det dags igen.

Enligt chaufförens anmälan till försäkringsbolaget small det till i motorn varpå det började ryka och brinna från motorutrymmet.

Men nu började lastbilschaufförens försäkringsbolag, Länsförsäkringar Bergslagen, intressera sig.

Bolagets utredare fick reda på att den nyköpta begagnade bilen varit inne på verkstad dagen innan branden, och att man på verkstaden konstaterat att motorn var trasig och bara gick på tre cylindrar, en kolv var trasig och verkstaden rekommenderade motorbyte som säkert skulle kosta 25 000 kronor.

Av en slump hade bärgaren som en timme senare skulle komma att bärga det då brandskadade fordonet sett bilen parkerad på E6 längs västkusten, och då noterat att bilen stod still och var hel. Det, och det faktum med att motorn måste ha gått orent och illa, rimmade dåligt med chaufförens uppgifter om att bilen gick bra ända tills branden uppstod.

En erfaren utredare konstaterade att det fanns två separata brandhärdar i kupén samt en brandhärd vid luftintaget och att höger dörruta stått lite öppen under hela brandförloppet.

Nu polisanmälde försäkringsbolaget chauffören för försök till bedrägeri och såg sig om efter den först brunna lastbilen. Denna stod nere i Europa och vraket sattes i händerna på försäkringsbolagets erfarna utredare.

Som snabbt kunde konstatera att brand- och värmeutvecklingen koncentrerats till motorhuvens högra luftintag och att motorn måste ha varit i det närmaste kall när branden uppstod.

Det kunde man konstatera eftersom större mängder smält plast fanns på såväl avgasrör som turboaggregat. Vid gång, då motorn har normal arbetstemperatur, hade turbon och avgasröret varit så heta att plasten brunnit upp.

Och man hittade dessutom gamla verkstadspapper som visade att den först brunna lastbilen hade behövt byta växellåda för 30 000 kronor, det fanns rostskador, slitna bromsbelägg och annat som säkert blivit dyrt att åtgärda.

Motivet var därför enligt Länsförsäkringar Bergslagen och senare åklagaren klarlagt: I stället för att betala dryga pengar för att laga lastbilarna valde Arbogachauffören att försöka få ut försäkringspengar.

Västmanlands tingsrätt har nu dömt honom för bedrägeri och försök till bedrägeri i de båda försäkringsfallen. Han döms också för att ha spelat in en film där han bevisligen låtit sin minderårige son köra lastbilen på motorväg.

Straffet blir fem månaders fängelse. Han ska också ersätta Länsförsäkringar Bergslagen med 100 000 kronor för bolagets kostnader.