Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Lennart Lind: Enbart tåg i glest befolkade områden som Virsbo är dömt att misslyckas.

En halv procent av befolkningen i Västmanland bor i lilla Virsbo. Region Västmanland (före detta Landstinget) är politiskt styrd med ansvar att se till att även lilla Virsbo har en väl fungerande klimatsmart kollektivtrafik, det står på deras hemsida. Region Västmanland anser att enbart tåg ska räcka för Virsbo.

Verkligheten är att tåg inte fungerar och kommer inte att fungera när det gäller att vara klimatsmart och upprätthålla pålitlig kollektivtrafik. Kan Virsbo förvänta sig att Region Västmanland kommer att ta hänsyn till lilla Virsbos önskan om att återinföra en sju dagars busslinje mellan Virsbo och Västerås för klimatet, invånarna, skattebetalarna, näringslivet och att skolungdomarna ska komma i tid till skolorna i Västerås? Dagens busstrafik kör vissa dagar och tider, det känns som en busstidtabell för turister.

Kan Virsbo förvänta sig att Region Västmanland kommer att ta hänsyn till lilla Virsbos önskan om att återinföra en sju dagars busslinje mellan Virsbo och Västerås

När jag bodde i Västerås stod en bil oftast parkerad i garaget. Nu bor jag i Virsbo och vi är beroende av två bilar dagligen, eftersom de behövs för företagsmöten och även vara ”taxi” för ungdomar. Det finns runt 30 företag i Virsbo.

Virsbo har både resande från och till företagen, runt 500 per dag, jag har träffat flera som reser med bil från Västerås till Virsbo varje dag för att arbeta på Uponor, eftersom pålitliga alternativ för kollektivt pendlande saknas. Detta är vår verklighet.

Landsortskommunen Surahammar har vid flera tillfällen påtalat problem med Virsbos kollektivtrafik utan att det händer något, kanske beroende av att hela Surahammars kommun utgör mindre än 3 procent av regionens befolkning (Opålitlig kollektivtrafik Virsbo och Ramnäs, VLT 20181111).

Kommunen har också ett förslag på ”busshållplatser” utmed 66:an, så att expressbusstrafiken ska kunna stanna för resande, kommersiell trafik, utan kostnad för skattebetalarna. Även ett förslag att samordna Brukslinjen med 514 i Surahammar, vilket innebär daglig busstrafik Virsbo-Ramnäs-Surahammar-Västerås, som inte kostar mer än nu, Ingvar Kamprad skulle bli nöjd.

När man läser statistiken och jämför bil, tåg och buss, räknar man på två sätt. För tåg räknas på och avstigningar av resenärer (alltså två) och buss enkel resa (alltså en). Om man maler ner siffrorna åker de flesta bil (85 procent), därefter buss och en liten del tar tåg i Surahammars kommun (saltade tågsiffror). Man kan sammanfatta statistiken med att Väg 66 (Västerås - Fagersta) brusar dygnet runt och tågspåret är tyst.

Region Västmanland med flera har satsat mycket stora skattepengar på järnvägen, ändå går tågen inte bättre, till och med sämre i år. Troligen har starka industrigrupper ”lurat” politiker och tjänstemän att satsa dessa stora summor.

Region Västmanland med flera har satsat mycket stora skattepengar på järnvägen, ändå går tågen inte bättre, till och med sämre i år

En artikel om schweizisk punktlighet beskriver att man behöver satsa extremt mycket skattepengar på tåg om det ska nå målet med 97 procent pålitlighet (Extremdyrt med schweizisk punktlighet i Sverige, SVD, 20181111). Man behöver inte vara en Ingvar Kamprad för att förstå att regionen har för få invånare för att driva en pålitlig tågförbindelse.

Region Västmanland har från Surahammars kommun fått förslag på lösningar som i praktiken skulle minska klimatpåverkan, ge nöjdare Virsbobor, näringsliv och skolungdomarna som kommer i tid till undervisningen. Jag undrar om Region Västmanland hör oss och vi skulle bli tacksamma att få ett svar på hur ni resonerar om denna landsbygdsfråga?

Lennart Lindh

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel