Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Livsmedel på nätet lockar fler

Allt mer livsmedel säljs via nätet. ”Jag tror att det här är framtidens sätt att handla på”, säger Icahandlaren Daniel Kvist.

Annons

Livsmedelsbranschen är den digitala bransch som växer starkast just nu.

Under 2016 beräknas försäljningen öka med 38 procent och omsätta 5,7 miljarder, enligt siffror från HUI Research som tagits fram på uppdrag av branschorganisationen Svensk digital handel.

Läs också: Matjätte på nätet satsar på Västerås

– Vi ser hela tiden en mognad i branschen. Det som stuckit upp nu är att den fysiska handeln och kedjorna i allt högre grad erbjuder och inspirerar konsumenter att handla på nätet, säger Andreas Svensson, analytiker på HUI Research.

Läs mer: Kylrum för kall matkasse

Fortfarande köper vi en förkrossande stor del av vår mat i fysiska butiker, över 98 procent. Men Västeråshandlarna ser ett allt större intresse för att handla online.

Citygross på Erikslund har sedan några år tillbaka erbjudit matkassar till kunderna. Varorna packas i Tumba, söder om Stockholm, och körs ut för avhämtning vid butiken eller till dörren.

– Det går som tåget. Jag tror att kunderna uppfattar att det är bekvämt och lätt. Det här kommer att bli större och större, säger butikschef Thomas Samuelsson.

Ökar det på bekostnad av butiksförsäljningen?

– Det är klart man tappar lite grann men samtidigt knyter vi upp fler till butiken, säger Thomas Samuelsson.

Även Coop har sålt livsmedel online i ett antal år: varor sedan 2009 och matkassar sedan 2011. Dagens industri skrev tidigare i veckan om Coops satsning på en smart matkasse.

– Typkunden som e-handlar är en relativt ung människa, med barn, som bor i ett tätbefolkat område, säger Coops onlinechef Claes Hessel.

På Ica Maxi på Erikslund ser man en klar ökning av nätförsäljningen. I ett och ett halvt år har butiken sålt livsmedel online och i höstas bytte man teknisk plattform. Samtidigt etablerades en drive-through där kunderna kan köra förbi butiken och hämta en förbeställd kasse.

Läs mer: Ica Maxi börjar med nätmat

– Vår onlineförsäljning har exploderat och jag är säker på att vår drive-in är orsaken. Tidigare kunde vi inte köra ut till hur många kunder som helst men nu har vi dubbla antalet ordrar, ungefär 100 per dag, säger ägaren Daniel Kvist, vars butik omsätter mest av alla Ica-butiker i landet online.

– Nätförsäljningen står för fem procent av vår totala omsättning.

Willys har inte kommit lika långt. Kedjan är i uppstartsfasen och frågor hänvisas till kommunikationschef Johanna Eurén.

– Vi startar med e-handel i liten skala innan sommaren, men inte i Västerås. Om det går som planerat bygger vi ut, säger Johanna Eurén.

Varför kommer ni i gång först nu?

– Vi ser att det finns fler kunder som vill handla på nätet och tycker att det är rätt tid att testa. Willys hade e-handel för 15 år sedan, innan IT-bubblan, men det var för tidigt, säger Johanna Eurén.

Annons