Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Mälarbanan ska bli klar

– Det känns som att det kommer att lösa sig med Mälarbanan, sade Ulla Persson (S) efter gårdagens möte med infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M).

Ministern var i Västerås för att presentera regeringens budget för nästa år. På rad satt alla ledande kommunpolitiker. De ville ha besked om Mälarbanan och andra satsningar.

–Vi kommer att uppdra åt Trafikverket att tidigarelägga nya spår mellan Tomteboda och Barkarby, sade Catharina Elmsäter-Svärd.

I budgeten satsar regeringen mer än tidigare på järnvägar och vägar. Proppar och flaskhalsar ska bort. Ledningar och växlar ska bytas ut. Tågens hjul ska hållas i gott skick så att de inte orsakar rälsbrott, och så vidare.

– Vi ska inte snutta, utan ta helhetsgrepp, sade hon.

Mest intressant för Västerås del är infrastrukturpropositionen som kommer om några veckor. Där finns tågsatsningar för åren 2014–2025. Och där väntas utbyggnad av Mälarbanan finnas med liksom nya spår på Västerås central.

Ulla Persson (S), ordförande i kommunstyrelsen i Västerås var nöjd:

– Signalerna är positiva men först när vi sett proppen (infrastrukturpropositionen) har vi svart på vitt.

Oppositionsrådet Elisabeth Unell (M) gjorde samma tolkning:

– Mälarbanan kommer i proppen, Det är positivt.

Enligt Ulla Perssons tolkning ska Mälarbanans nya spår på sträckan Tomteboda-Barkarby påbörjas 2017–2018 och Västerås central bli klar 2017. Infrastrukturministern tror att Mälarbanan har full kapacitet om tio år.

Kommunpolitikerna var också glada åt att regeringen vill satsa på hamnarna i Västerås och Köping. När slussen i Södertälje är breddad kommer Mälarhamnar att användas för transporter av malm från Bergslagen, en näring som ökar.