Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Matilda Molander: Ogenomtänkt och dumt av VL

Artikel 4 av 7
Högerextrem reklam på VL-bussar
Visa alla artiklar

Annons

Det rasistiska och nationalistiska partiet Alternativ för Sverige får annonsera på VL:s bussar. Eller vänta, nej det får det inte. Efter kritik har regionen kommit fram till att annonseringen kanske trots allt inte var så lämplig.

"Reklamen följde våra riktlinjer men väckte starka reaktioner", säger förvaltningsdirektör Arne Andersson till VLT:s reporter.

Men att reklamen skulle få kritik kan väl knappast ha kommit som en överraskning?

Och om man har riktlinjer som man inte kan följa när man får kritik, då fungerar de kanske inte så bra som riktlinjer?

Första reaktionen när nyheten om att AfS fått göra reklam på bussarna kom ut var ”vad i hela fridens namn!”. Hur kan ett parti som inför valet i höstas skickade ut lappar med budskapet ”Dags att åka hem” till människor med utländskt namn få tapetsera regionens bussar med sina politiska åsikter?

Många människor har hört av sig till VL med kritik, och det är lätt att förstå deras upprörda känslor.

Att alla har rätt till sina åsikter, även otrevliga och rasistiska sådana, är inte samma sak som att regionen måste hjälpa till att sprida dem.

Budskapet i annonsen är dock inte rasistiskt, utan EU-skeptiskt, ”Sverige ut ur EU”. En åsikt som ledarredaktionen visserligen inte håller med om, men som är helt legitim och delas av vissa etablerade partier. Hade Vänsterpartiet stått som avsändare till samma annons hade telefonen hos VL knappast gått varm.

Olämpligheten i att AfS annonserar handlar inte om budskapet, utan om avsändaren och vilka övriga åsikter den har. Det gör frågan genast mycket svårare.

Ett rasistiskt budskap ska regionen definitivt inte tapetsera sina bussar med, men ett legitimt budskap från en rasistisk organisation? Inte helt enkelt.

Det är nu lite drygt tre veckor kvar till EU-parlamentsvalet. Att en region skulle begränsa vissa partiers möjlighet att föra fram sitt budskap inför ett demokratiskt val, utifrån att partiet har åsikter som ogillas av många, får det att ringa i flera varningsklockor.

Det här är verkligen en svår fråga och det går inte att hitta något självklart svar som känns helt rätt och bekvämt. Oavsett hur man gör finns det utrymme för kritik.

Innan en sådan här fråga avgörs måste man som politiker eller tjänsteman därför fundera igenom allt noga och diskutera sig fram till ett beslut som man kan stå för. Har man riktlinjer att följa måste man vara trygg med att beslut blir rätt om man följer dem.

Det har uppenbarligen inte varit fallet på VL. Agerandet de senaste dagarna kan i stället inte beskrivas som något annat än yrvaket.

VL skrev på sin FB-sida under måndagseftermiddagen att man tar kritiken på allvar och har tillkallat sitt etiska råd. Innan VL fattat ett beslut i frågan vägrade ledningen att svara på frågor eller ge kommentarer. På tisdagseftermiddagen meddelade regionen att man tar bort AfS annonser från bussarna.

Att tillkalla det etiska rådet för den här frågan är helt rätt, men hur kan det inte ha gjorts innan beslutet om annonseringen togs? Företaget måste ha förstått att ett beslut i den här frågan skulle generera kritik, oavsett om man lät AfS annonsera eller inte.

När kritiken kom borde VL ha varit beredda att direkt kunna förklara hur man tänkt när beslutet togs, hur man vägt olika värden mot varandra, och att man är beredd att stå för det beslut man fattat. I stället vacklar regionen fram och tillbaka, låter AfS först annonsera, för att efter kritik sedan välja att ta bort reklamen.

Att låta ett parti som AfS annonsera på regionens bussar väcker med rätta starka känslor, och det finns inget självklart svar på om det är rätt eller fel. Just därför måste beslutet vara väl genomtänkt. Så här taffligt kan regionen inte agera. 

Anmäl text- och faktafel