Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Mer fysisk aktivitet i skolan gynnar inlärning

Hälsa, välbefinnande och skolprestationer hänger ihop. I Bunkeflostrand i södra Sverige har forskare under nio år studerat 200 barn som fått mer motion och idrott i skolan.

Annons

Det är framförallt pojkarnas resultat som påverkas. Pojkarna med daglig fysisk aktivitet hade dessutom signifikant högre betyg i svenska, engelska, matematik samt i idrott och hälsa än övriga pojkar.

Den här kunskapen är högaktuell i ett län som Västmanland. Vi har all anledning att oroa oss för skolresultaten i länet och den låga utbildningsnivån.

Eftersom västmanlänningarna motionerar för lite är det viktigt att skolan hjälper barn och föräldrar att etablera nya vanor. Mer motion och rörelse i undervisningen kan höja skol-resultat och minska fetma.

Några goda exempel kan vara ”Dans i skolan” och Utematte. Men också Bunkeflomodellen som Kristdemokraterna fått igenom i Västerås, men där fler kommuner i länet borde följa efter. Vi ser att områden där motionsvanor är dåliga är Köping och Sala.

Studier visar att de barn som har föräldrar med en god ekonomi klarar sig bra. De som halkar efter kunskapsmässigt – och hälsomässigt – lever inte sällan i ekonomiskt och socialt utsatta sammanhang.

Inte minst för dem måste denna forskning leda till slutsatser när det gäller utformningen av skolan.

Att röra på sig ger bättre koncentrationsförmåga vilket stimulerar inlärningen. Utbildningsnivå är en av de faktorer som har störst betydelse för hälsa och privatekonomi, då den avgör möjlighet till jobb.

Det handlar dels om den egna utbildningsnivån, men även föräldrarnas. Att höja utbildningsnivån hos alla är därför avgörande för bättre resultat.

Västmanlands län har i modern tid nästan uteslutande styrts utifrån socialismens värderingar om att det kollektiva ska gå före varje enskild människas unika behov. De stora ojämlikheter vi ser i länet är oacceptabla Vi kan inte ha ett län där kvinnor hålls tillbaka och pojkar lämnas efter.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel