Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Mer geografi på schemat

Debatter och informationer i medier har under detta år handlat mycket om Europas framtid. En fortsatt union av Europas länder har, tyvärr, börjat ifrågasättas i några länder. Givetvis har detta skapat oro bland oss européer i en tid då gemenskapskänslan är så viktig för allas vårt vardagsliv samt för den framtida säkerhet vår kontinent behöver.

Grannsamverkan växer fram i vårt land och tenderar till att bli alltmer viktig i bostadskvarteren. Genom att grannar lär känna varandra mer och mer får de större förståelse för varandra inte minst vad gäller gemensamma säkerhetsfrågor. Lika viktig är denna utveckling även på nivån nationer emellan.

Hur ska vi alla européer agera för att kunna komma varandra närmare och stabilisera vår ambition om säkerhet och annat? Ja, det är en fråga, som man inte i brådrasket hittar ett färdigskrivet recept på. Jag vill hävda att elementära kunskaper om Europas länders placering på den geografiska kartan med huvudstad, språk, kultur, religion och historia är viktiga grundläggande parametrar för ökad gemenskap.

Ja, men vi svenskar reser ju så mycket, kan vi inte tillräckligt mycket om dessa ämnesområden? Jag är inte övertygad. Att idag möta en svensk gymnasist, som utöver engelska även studerar två andra språk, vilket var vanligt förr, är inte lätt. Således svårare nu för unga svenskar att utanför vårt land etablera kontakter, som förstärker utveckling av europeiska länders förbrödring och uppbyggnad av ett gott liv för alla.

Trevliga och engagerade ungdomar har under våren medverkat i TV-programmet ”Vem vet mest – junior”. Snabba och rappa svar har de levererat på frågor av allahanda art. Men svensk geografi har varit svårt. Här finns i mitt tycke stora brister hos yngre generationer. Dags för svenska skolan att ta nya tag i ämnet, som är ett viktigt ämne i dessa tider.

Med erfarenhet som elev i en forntida kunskapsskola samt därefter som lärare och skolledare i en kunskapsdalande skola vill jag påstå att geografiundervisningen om vårt eget land var bättre förr. Elev lärde sig mycket om sitt eget landskap med städer, orter, natur och näringsliv. Alla landskap fick sin presentation. Givetvis fick Europas länder också träda fram i undervisningen. Var det nödvändigt frågar sig många moderna skolutvecklare eller kanske rättare sagt ”skolavvecklare”. Våra ungdomar, som ska ta hand om Sveriges framtida samarbete med andra länder inom EU, måste få en gedigen geografiundervisning om EU-länderna. Lika viktigt som matematikutbildning.

I en trevlig informerande artikel i VLT den 2 augusti presenterades mittpunkten för Västmanlands län där skillnaden mellan landskapet Västmanland och länet fick sin förklaring. Beklagligt är att offentliga institutioner i informationer och i allmänna medier inte kan hålla isär begreppen. Just att i unga år få kunskap om sitt eget landskap och rikets övriga landsdelar tror jag skapar nyfikenhet och lägger grund för utveckling av vår nationella gemenskap och förhoppningsvis även stimulerar till att lära sig mera om livet i övriga Europas länder.

Hans G Erikson

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel