Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ministrar: Det ska bli enklare att utrusta bilen med alkolås

Annons

Sommarnatten övergår i gryning och festen har klingat av. Du har stått i telefonkö till taxi alldeles för länge. Tröttheten svider i ögonen. Du tittar mot bilen som står på parkeringen. Tänker att det gått flera timmar sedan sista drinken. Och att du faktiskt dansat bort det mesta redan.

Så här kan det gå till när någon passerar gränsen och sätter sig berusad bakom ratten. Och händer det en gång finns risken att det händer igen. Det vi vet med säkerhet är nämligen att en stor del av de som åker fast för rattfylla har gjort det tidigare.

Regeringen lägger i sommar en proposition om alkolås för dömda rattfyllerister. Ett lås som håller påverkade förare borta från trafiken, men också ett lås som stöttar i kampen mot missbruk. För det är just det som är kärnan i problemet. Många av de som i dag och i morgon kör rattfulla på våra vägar är människor som har problem med alkoholen. Människor som inte är behjälpta av hårdare straff, men av rehabilitering och fortsatta incitament att hålla sig nyktra.

Just detta är fokus i regeringens proposition om alkolås – människor som gång på gång kör fulla måste få hjälp att sluta. Med installationen av ett alkolås följer också deltagandet i ett vårdprogram där den dömda rattfylleristen regelbundet träffar läkare och får hjälp att bekämpa missbruket.

På våra vägar rullar ett stort antal tjänstefordon – bilar som människor använder i tjänsten och som därför går väldigt många mil på våra vägar varje år. Regeringen väljer nu ett nytt synsätt som innebär att alkolås inte ska betraktas som sådan extrautrustning som höjer förmånsvärdet på bilen. Det gör att det blir enklare och framförallt billigare att utrusta sin bil med alkolås. I förlängningen leder det också till att vi får fler begagnade bilar med den här utrustningen på marknaden.

Sedan regeringen tog över makten 2006 har trafikdöden halverats. Inte sedan mätningarna inleddes på 1930-talet har man uppmätt så låga dödstal som nu. Det är naturligtvis mycket glädjande siffror. Siffror som inte kommit av sig själv utan som är resultatet av ett mycket målmedvetet arbete från trafiksäkerhetsorganisationer, fordonstillverkare, stadsplanerare, trafikskolor och regeringen. Siffrorna visar tydligt att vill man göra skillnad så går det att göra skillnad.

Det är alltid farligt att luta sig tillbaka när utvecklingen går åt rätt håll. Det kommer vi heller inte att göra. Regeringen fortsätter med full kraft sitt arbete för att minska antalet döda och skadade i trafiken.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel