Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bättre flyt med en enda stor rondell

Med flera enkelriktade sträckor kan biltrafiken flyta bättre på parkeringen vid Ikeahuset på Erikslund. Det anser en grupp högskolestudenter.

Annons
Rondellsnack. Dilawer Issa Omar förklarar för Sven-Gunnar Wallin.  Maria Rodriguez, Rasmus Thume och Marcus Lindwe håller med.

De har studerat trafiksituationen som en del av sin utbildning till samhällsvetare respektive byggare. Uppdraget har varit att göra Erikslund mer attraktivt för besökare.

Gruppen anser att det finns flera flaskhalsar, främst vid rondellerna. Färre möjliga vägar gör det lättare för bilisterna att ta sig fram, menar de.

Därför vill de enkelrikta tre sträckor mellan rondellerna på parkeringen.

– Vi vill flytta ut så mycket av trafiken som möjligt till Järnbruksgatan, förklarar Dilawer Issa Omar.

De enkelriktade sträckorna blir tvåfiliga. Tydligare markeringar underlätta framkomligheten, påpekar Rasmus Thume.

Gruppen vill stänga av parkeringens norra in- och utfart. De föreslår också en flytt av busslinjens ändhållplats till Ikeahusets östra ingång, då hindrar inte bussarna biltrafiken på Krankroksgatan.

Sven-Gunnar Wallin som träffade fyra av gruppens studenter på Erikslund tyckte att deras förslag påminde om engelska trafiklösningar, med fyra cirkulationer som tillsammans bildar en stor cirkulationsplats.

Att stänga av in- och utfarten mot Kranbyggargatans norra del strax väster om busshållplatsen tycker han är en intressant lösning som ”de ansvariga för fastigheten bör bearbeta och eventuellt fullfölja”.

- Förslagsvis bör en studie om trafikflöde, köbildning vissa tider och bilförarnas beteende genomföras för att få ett bättre beslutsunderlag. Deras förslag på förändringar för busshållplatserna öster om byggnaden bör skickas till Västerås stad och VL.

Mer läsning

Annons