Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Behövs stopplikten?

Lennart Brandt har retat sig länge på fyrvägsstoppet i korsningen Engelbrektsgatan-Västra Utanbygatan.

Annons
Stopp för alla. Korsningen Engelbrektsgatan –Västra Utanbygatan.Foto: Yngve Fredriksson

Stoppskyltarna behövs inte längre eftersom Engelbrektsgatan numera inte är en genomfartsgata, anser han.

– Stopplikten ska även omfatta cyklister. Tokigt. Överblicken över trafiken är utmärkt. Andelen cyklister som stannar är mycket liten.

Enligt Ulf Palm på Västerås stad är det inte aktuellt att ta bort stopplikten men man tar med sig synpunkten i kommande planering.

Elisabeth Westman: Även cyklister måste följa trafikskyltar och anvisningar. Vid stopplikt ska cyklisten alltid stanna till innan han/hon far vidare. Fördelen med fyrvägsstopp är att det är fartdämpande. Låga hastigheter ger bland annat lägre krockvåld och bättre förutsättningar för gott samspel. Om fyrvägsstoppet tas bort ökar troligtvis hastigheten i korsningen vilket inte gynnar cyklister.

Helena Sjögren: Allt som hjälper trafiksäkerheten och minskar hastigheten in mot korsningar tycker jag man ska behålla, speciellt för gående och cyklisters skull.

Sven-Gunnar Wallin: Är verkligen sikten så bra för de cyklister som kommer på Engelbrektsgatan från Engelbrektsplan och ska korsa Västra Utanbygatan? Om man ska göra en ändring så ska man ta bort stopplikten för alla i korsningen och det blir nog inte så bra. Det kommer en hel del trafik från Nygatan som ska svänga eller åka rakt på i korsningen och fortfarande är det tillåtet med genomfartstrafik över Engelbrektsplan. Ett bättre förslag tycker jag är att vi cyklister följer de regler som finns och inte skapar egna regler.

Mer läsning

Annons