Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fallgropar

Här är fallgroparna du helst inte vill hamna i när du importerar din bil.

Annons

Tullens kontroller

Amerikanska tullen gör då och då stickprover efter vapen och droger. Det händer inte alltför ofta men om du har oturen kan det bli dyrt. För det första är det inte särskilt försiktiga med innehåller när de river ut det ur containern. Och när de väl rivit ut allt och inte hittat något får du betala för att containern ska packas om. Du åker dessutom på att betala hamnhyra för att containern blir stående. Räkna med $2000- 4000 i oplanerade kostnader och en lång väntan.

Är bilen stulen?

Det är helt omöjligt för dig att kontrollera det. USA samordnar inte sina register mellan staterna. Men när bilen ska ut ur landet lyckas de på något vis göra det. Visar det sig att bilen är stulen blir den beslagtagen, och försök görs att kontakta ägaren den stulits av. Det kan vara så att bilen stals trettio år tidigare, och har haft många ägare däremellan som inte haft en aning om detta. Sannolikt får du, många månader senare, köpa din bil – en gång till – på tullens auktion.

Fel title

När säljaren gör sig av med bilen ska du att be om title. Be säljaren att skicka title med bilen och en kopia till dig. Du kan ringa till initierade källor och fråga om det ens är möjligt att den titeln finns till den modellen eller serien du precis köpt. Om den inte gör det är något fel. Se till att titeln stämmer. Det första du ska göra när bilen kommer till Sverige är att kolla om det står samma title på papperet som på ramen.

SkickDu har bara sett bilen på bild. ”Perfekt skick”, ”rostfri”, eller ”nyrenoverad” är uttryck som inte behöver stämma. Rostfri kan också innebära att det ligger lite lack över rosten som en gång fanns. Och precis som med amerikanernas mat är det inte så noga med ingredienser – delar lagade med plastic padding är inte ovanligt. Har du fått hem en bil som faktiskt motsvarar det skick du väntat dig ska du vara mer än nöjd.

Blåsning

Bilen var jättefin på bilden. Du betalade handpenning – men sen tog resan slut. Och säljaren är försvunnen. Det fanns aldrig någon bil. En tumregel är: om något verkar lite för bra för att vara sant är det oftast så. Det är bra att be säljaren att ta fler bilder och skicka, gärna på någon detalj eller liknande, så du vet att bilderna inte är tagna från någon annan.

ERIK UVHAGEN

Mer läsning

Annons