Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så jobbar juryn

-Varför har du den där lila kabeln? undrar domaren Matsola "Lången" Larsson förebrående efter att ha tittat i motorrummet på Stefan Börjessons Cadillac Eldorado 1954.

Annons
Motorkoll. Power Meets domarbas Matsola

Bilen är uppseendeväckande eldröd med gnistrande krom. Det är fredag och bilbedömning på Johannisbergs flygfält. Dagen såg ut att regna bort, men lagom till starten sprack det upp.

Stefan Börjesson har åkt från Sunne i Värmland med hela familjen för att få domarnas utlåtande om bilen han renoverat i sex år.

Men han är inte skyldig till den färgglada kabeln eller till kabelskorna med plasthölje, säger han. Han får ändå ganska höga poäng: 35 av 50.

-När man kommer upp lite på poängskalan är en modern kabelsko en dundertavla, säger Matsola Larsson, som är domarordförande.

Bilbedömningen är tillsammans med prylmarknaden Power Meets kärna, som återkommer varje år.

Bil efter bil rullar fram och parkerar mellan två tillfälligt uppställda läktare.

Det går undan. De fem domarna rör sig snabbt när de synar sina specialområden. Dyker ner i motorrummet, fingranskar klädseln, lacken eller instrumentbrädan.

Ibland byter de några ord. Domaren Göran Abelsson får mest gymnastik av alla. Han kollar underredet på bilarna och måste krypa för att se ordentligt.

Där ligger han när Harri Saari från Finland startar motorn på sin Dodge Challenger streetmachine från 1970. En så kallad muskelbil från eran då motorerna var som störst.

Publikjubel när motorn, dessutom lustgastrimmad, mullrar i gång. Och en del skratt.

-Han höll på att skrämma livet ur mig, säger Göran Abelsson roat efteråt.

Domarna gillar bilen.

-Den är definitivt med och krigar, säger Matsola Larsson.

När det finns något extra att berätta greppar någon av konferenciererna mikrofonen.

En är arrangören Kjell Gustafson, Mr Power Meet själv. Han kliver omkring i stövlar och lägger ut texten om bilarna. Han verkar ha en anekdot eller lustig knorr att dela med sig av kring varje bil. Det är underhållande.

Solen, hettan och fukten från gräset får området mellan läktarna att kännas som en ångbastu. Publiken svettas men sitter kvar.

Ännu en muskelbil rullar in med 375-hästars kraft. Domarna liksom sträcker upp sig efter att ha bedömt några typiska snittbilar. Kroppsspråket säger att den gula Dodge Coronet R/T från 1970 är något extra.

-Kolla in växelspaken, säger Matsola Larsson nöjt.

Den är ovanlig och original. Ingen rund knopp. Där sitter i stället ett handtag, ungefär som på en skidstav.

Kalle Johansson från Enköping började renovera bilen 1997. I våras blev han klar.

Det tog längre tid än han trott.

-Tre barn har kommit under tiden, och så kostar det pengar.

Bilen får höga poäng och är med i toppstriden.

På lördagen fortsätter bilbedömningen klockan 12-14 på Johannisbergs flygfält. Prisutdelning cirka klockan 15.

Aj aj. En modern kabelsko med plasthölje hör inte hemma i en bil från 1954. Domarna drar av poäng.

Så går det till

Vem som helst kan ställa upp i tävlingen, förutsatt att bilen passar in i någon av tävlingsklasserna och inte redan fått pris vid två tillfällen. Ingen föranmälan krävs.

Fem domare bedömer olika delar av bilen:

Motorrummet

Inredningen

Lack och krom

Underrede

Helheten.

Varje domare kan ge 1-10 poäng. Maxpoäng är alltså 50.

Domarna är bilentusiaster som har varit med länge, domarordförande Matsola "Lången" Larsson sedan Power Meets begynnelse.

Runt 250 bilar brukar ställa upp och tävla. Varje bedömning tar cirka 7-8 minuter.

Tävlingsklasserna

Hot rod - en ombyggd bil äldre än 1948.

Streetmachine - en ombyggd bil, gaturacer, ofta med störtbåge.

Custom - en ombyggd bil, med sänkt tak exempelvis.

Classic - gamla amerikanska originalbilar (1954 och äldre)

New classic - nyare amerikanska originalbilar (1974 och yngre).

1964-1973 - originalbilar, både cabrioleter och kupéer.

1955-63 hard top - originalbilar med vanligt tak.

1955-63 cabriolet - originalbilar med cabb. Högstatusklassen med många tävlande. Tuff konkurrrens.

Europeiska bilar - en liten klass för bilar som inte är amerikanare. Här kan en fin Amazon ta poäng.

Pickup och jeep - små lastbilar och jeepar, en klass där danskar håller sig framme.

Car and caravan - ekipage, bil och matchande husvagn exempelvis.

Tre priser till delas ut: Best in show, Long distance (till den som rest långväga) och Jay Lenos pris (som den bilintresserade amerikanske tv-showvärden instiftat)

Mer läsning

Annons