Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Utmaningen: Bilen ska bli klar till Power Meet

”Det har väl spårat ur”, säger Andreas Malmros med ett garv. 

Annons
Läget i torsdags. Vid lunchtid såg Camaron ut så här. Andreas har en del kvar att göra innan den är körbar och ser ut som förut (mobilkamerabilden).Foto: Alexander Carlsson

Camaron är inte ens halvfärdig och det är mindre än en vecka till Power Meet.

 – Det blir långa kvällar i garaget om jag ska hinna – och det ska jag. Jag får låta bli att fylla på ölkylen, säger han leende.

Humöret är det inget fel på. Trots tidpressen och lite sömn.

– I natt gick jag och la mig halv tre.

Chevrolet Camaron från 1969 är avklädd in på chassit. Det är det som Andreas syftar på när han talar om urspårning.

– Jag skulle bara byta bärarmar, säger han och pekar ner i motorrummet.

– Sen bestämde jag mig för att byta vevaxel också, för den har gått av tidigare år.

Men det tog inte stopp där.

– Sen började jag pilla med skärmarna.

Andreas räknar upp ytterligare delar han bytt eller är i färd att byta: golv, skärmar, bromsar, elsystem, remskivor, generator, vattenpump, nytt tråg ...

Han tillägger att han kan ha glömt något i uppräkningen.

Dessutom har han plockat isär motorn och satt ihop den igen.

Meka med en gammal amerikanare är inte lätt. Reservdelar passar sällan utan måste filas, slipas och anpassas.

– Jag borde ha börjat med det här i september när jag ställde av bilen, men det blev inte av förrän i februari.

Glad trots tidspress. ”Bilen ska rulla på onsdag”, säger Andreas Malmros.
Kraftig Motor. V8-motorn har 416 uppmätta hästkrafter och kommer att leverera 550 när den är renoverad.
Passade ej. Kontakten till tempgivaren har modifierats.
När en bil plockas isär är det bra att ha skruvarna till de olika delarna i uppmärkta småpåsar.

Mer läsning

Annons