Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bilist vann tvist om trasig växellåda

En bilist i Surahammar råkade ut för att den nyköpta begagnade bilens växellåda havererade. Men säljaren ville inte ersätta hela kostnaden.

Annons

Bilisten köpte en visserligen tio år gammal men dock motorstark bil till en kostnad av drygt 120 000 kronor.Ett par månader senare uppstod missljud från växellådan, missljud vid tomgång och missljud då kopplingspedalen trycktes ner.

Det visade sig att växellåda, koppling och urtrampningslager behövde bytas och att kostnaden var drygt 60 000 kronor, alltså hälften av vad bilisten redan betalat för bilen.

Bilistens försäkringsbolag ersatte med 37 000 kronor och därmed återstod 25 000 kronor.

Säljaren, ett bilföretag i Stockholmstrakten, ville inte ersätta bilisten eftersom de ansåg att felet berodde på en eftermonterad trimsats.

Bilisten överklagade till Allmänna reklamationsnämnden som ger bilisten rätt till hälften. Med tanke på att det var en tio år gammal bil får man räkna med att felet med kopplingen kan hänföras till normalt slitage. Däremot bör man inte räkna med att behöva byta växellåda om bilen bara gått cirka 13 000 mil.

Nämnden ansåg att felet förmodligen fanns redan vid köpet även om det inte visade sig förrän någon månad därefter, dock inom den sexmånadsfrist som normalt finns.

Alltså rekommenderas säljaren att betala den del av fakturan som avser de återstående kostnaderna för växellådan, knappt 14 000 kronor.

Allmänna reklamationsnämndens beslut kan inte överklagas. Däremot är det bara en rekommendation, nämnden är ingen domstol och kan inte tvinga ett företag att betala tillbaka.

Företag som inte följer nämndens beslut kan däremot hamna i dålig dager genom att föras upp på Sveriges Konsumenters varningslista som publiceras i Råd&Rön.

Tidigare fanns en svart lista även hos Konsumentverket. Den listan är borttagen på grund av juridiska frågor som inte fått sin lösning ännu.

Även Svensk Handel har en varningslista med något annorlunda innehåll – den varnar för företag som skickar ut bluffakturor eller använder oseriösande och vilseledande utskick och försäljningsmetoder.

Mer läsning

Annons